Alx – en allkonstnär

Rallycross ena veckan. Nascar den andra. Monstertruck den tredje. Alx Danielsson är en sann allkonstnär av motorsport.

Monsterjam. Alx Danielsson och ”The Mauler” under Monster Jam 2014.

Monsterjam. Alx Danielsson och ”The Mauler” under Monster Jam 2014.

Foto: David Sica

Motor2015-09-15 06:00

2015 var tänkt som ett mellanår med körning i Time Attack som huvudmålet. Det blev inte riktigt så.

I stället väntar hektiska tider. Helgen 19–20 september kör Alx Danielsson en deltävling i rallycross-VM i Spanien för sitt tyska team All-inkl.com Münnich Motorsport, där han blir teamkamrat med DTM-stjärnan Timo Scheider.

Bara två dygn senare inleds tester på Nascarovalen inför tävlingar i Kentucky, USA.

– Från rallycross till Nascar ... Det är lika främmande för en längdåkare som ska köra störtlopp, säger Alx Danielsson, som ständigt är i hetluften i Motorsverige.

Efter Formel 1-testerna med Renault 2007 har den 34-årige Storvretabon kört och testat det mesta. Att räkna upp alla klasser och discipliner är i stort sett omöjligt, även för Alx själv.

– Det har blivit en del, säger Alx och gör ett försök.

– Rally Challenge, STCC, både gamla och nya, F3000, World Series, Formel Ford, GT-bilar, alla möjliga sorters GT-bilar, monstertruck, Formel Nippon i Japan … Nej, det är svårt att räkna upp allt.

Hur blev det så här?

– Att testa nytt ger mig otroligt mycket. Det är inte meningen att det här ska låta kaxigt, men när jag åker racingbilar kommer jag inte så långt i min utveckling länge. Jag förmår mig inte att lära mig mer.

– Det var en anledning att jag började åka motorcyklar för fem, sex år sedan, för att jag helt enkelt inte var bra på det. När man sedan utvecklas och blir bra ger mig en bra känsla.

När han i våras fick chansen att köra rallycross-VM var han därför inte sen att tacka ja. Och det som sades bli ett test över tre deltävlingar har utvecklats till en full satsning.

– Jag hade aldrig varit på en rallycrossbana innan VM-premiären, jag var en fullständig nybörjare, men i somras var jag fyra i finalen på en deltävling och just vid det tillfället var jag fjärde bäst i världen. Det är ju helt absurt, säger Alx Danielsson.

– Jag gillar utmaningar och jag vill hela tiden lära mig och bli bättre. För varje grej man kör, för varje disciplin man lär sig blir det lättare att lära sig nästa.

Som Nascar. Efter att ha gjort ett inhopp på Bristol 2013 och efter att ha rattat en Dodge Charger över de 200 varven på Daytona i februari 2014 får Alx Danielsson chansen igen för Carter 2 Motorsports. Direkt efter rallycross-VM i Spanien bär det av till USA.

– Det finns en längre tanke i det här, och jag har redan fått erbjudande för att köra Daytona i februari med tillhörande test i januari.

– Men jag ligger ganska långt efter de som kört ovalbanor från gokarttiden där borta, och det är en typisk träningstävling för mig. Kentucky är första mellanstora banan för mig där borta, säger Alx Danielsson.

I fjol var Alx Danielsson också affischnamnet under Monster Jam-tävlingarna i Friends Arena, då han körde MMA-stjärnan Alexander ”Mauler” Gustafssons monstertruck. Hur det blir i år är oklart.

– Jag skulle vilja kommentera det, men kan inte. Vi får se. Jag kommer att vara där på ett eller annat sätt. Antingen som åskådare med familjen, eller där nere som förare, säger Alx Danielsson.

Det som sades ”bara” bli körning i nya Time Attack-serien har helt klart blivit något helt annat.

– Jag ledsnade på svensk racing och ville inte köra mer i Camaro Cup, som var den serie jag körde senast i. Det är den mest orättvisa entypsklass jag har kört i. Har man en bra bil, vinner man. Har man en dålig bil, kommer man sist, säger Alx Danielsson.

– Men när nya chanser kommer måste man ta dem. Och jag skulle till exempel säkert kunna lära mig rally lättare nu efter att ha kört rallycross och Nascar. Ja, det kanske blir rally någon gång i framtiden.

En allkonstnär av motorsport har sagt sitt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!