Stor sorg efter olyckan

Den tragiska olyckan som under onsdagskvällen ledde till att en ung förare dog på motocrossbanan Pepparrotsbanan i Enköping har försatt Sveriges motorsporter i sorg. Samtidigt pågår ett arbete med att göra sporten motocross säkrare. "Det är ett långsiktigt arbete, säger Svemos generalsekreterare Per Westling.

Pepparrotsbanan i ENköping kommer att hålla stängt under veckan efter den tragiska olyckan som skedde under onsdagen.

Pepparrotsbanan i ENköping kommer att hålla stängt under veckan efter den tragiska olyckan som skedde under onsdagen.

Foto: Robin Widing

Motocross2019-05-16 14:59

Det är en tagen och bedrövar Per Westling, generalsekreterare på Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet (SVEMO), som EP når under torsdagseftermiddagen.

– Ja, vad ska man säga? Det är ju inte så att man hoppar idag. Varje gång något sånt här händer så är det jäkligt jobbigt och alla som jobbar inom motorsporten har det otroligt tungt idag efter beskedet som kom under onsdagen säger han.

– När något sånt här händer drabbar det hela Sverige – vi är en ganska liten familj inom sporten.

Enligt uppgifter från polisen skadades den unga föraren svårt när han körde omkull.

SVEMO har redan inlett en utredning för att i förlängningen kunna se om olyckan kunde ha förebyggts.

– Vi har avtal med professionella människor i så kallade Posom-gruppen som har akutjour dygnet runt. De hjälper till med krishantering på plats vid sådan hör tillfällen och de kontaktar sedan oss med en logg. I det här fallet kom den skickad i natt och då går arbetet vidare för oss med att vår säkerhetsansvarige försöker ta reda på all fakta som finns. I förlängningen landar det till sist i att vi tittar på banan – vad hände och kunde det ha förändrats? Det är så vi kan arbeta med säkerhet – att kolla banorna utefter den info som framkommit i samband med en olycka.

– Sen jobbar vi kontinuerligt med att få ut information till klubbarna och jag vet att man i Enköping är duktiga på att informera kring säkerheten.

Just motocross är den gren inom SVEMO som är klart hårdast drabbad när det kommer till skador.

Efter 2010 har man upplevt några mörka år, vilket gjort att man kraftsamlat för att göra sporten säkrare. Sedan ifjol har man inlett ett mer noggrant arbete med inslag av internationella samarbeten.

– Vi var först i världen att kalla in andra länder för att lära av varandra. I och med det stora gensvar vi fick vet vi numera att det ser ut på samma sätt i övriga länder. Motocross är mer olycksdrabbat.

– Vi ser positiva tendenser mot att det blir bättre, men någon statistik efter vårt nya arbetssätt finns inte ännu utan det är ett långsiktigt arbete som vi kan se resultatet från om några år.

Vad är det som gör motocrossen särskilt olycksdrabbad?

– Jag tror personligen att det handlar om den maskinella utvecklingen. En motocrosscykel idag går snabbar än för tio år sedan. Kanske är det så att förarnas förmåga inte utvecklas i samma takt som maskinerna gör det. Sen är det den enda av motorsporterna som kombinerar den höga farten med hopp.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!