Lyfter – med rekordbilliga säsongskort

200 kronor för ett säsongskort – som gäller samtliga dam- och herrmatcher. Här är Uppsala Baskets knep som ska skapa basketfeber kommande säsong. ”200 spänn är galet billigt förstås”, säger KFUM Uppsala Baskets sportchef Efongo Imbia.

30 augusti 2019 16:09

Ungdomsföreningen KFUM Uppsala Basket har tagit över taktpinnen som framtidens herrlag efter kraschade herrföreningens misslyckande. Tillsammans med Uppsala Basket dam går de nu ihop för att lyfta basketen i stan – genom att sälja rekordbilliga säsongskort.

Ett säsongskort kostar bara 200 kronor – och gäller för samtliga (!) matcher i SEB Usif Arena för både Svenska basketligan dam och basketettan herr.

– När man tittar på hur det har sett för dam- och herrbasketen med halvfyllda läktare och så vidare, har jag länge tyckt att vi måste göra något, säger KFUM Uppsala Baskets nye sportchef Efongo Imbia som är hjärnan bakom de rekordbilliga säsongskorten.

– Vi vill få folk till hallen och få med hela Uppsala, inte bara hardcore-fansen. Hur kan man göra det på ett bra sätt? Jo, genom att ge ett sådant erbjudande så att man på stående fot kan fatta ett beslut om att jag vill vara med på det här tåget eller inte, säger Efongo Imbia.

Hur kom ni fram till summan 200 kronor?

– Alltså, 200 spänn är galet billigt att jag har svårt att tro att någon egentligen behöver fundera på det här. Man kan dessutom ge bort ett kort till mormor och morfar och vänner. Målsättningen är att vi ska bygga något riktigt bra för framtiden. Hur bygger man inte det på ett bättre sätt än att få man ur huse och särskilt nu när dam- och herrbasketen ska spela i samma arena. Säsongen kommer att bli galet kul. Och våra egna ungdomsspelare går förstås in gratis som de alltid har gjort.

Ekonomiskt blir det ingen förlustaffär att sälja billiga säsongskort, menar Efongo Imbia. Uppsala Basket dam blev femma i publikligan i fjol med 294 åskådare i snitt per match, och publikintäkterna är inte nummer ett.

– När vi gick igenom vilka intäkter som herr och dam har och har haft kan man konstatera ganska snabbt att intäkterna från publiken inte är den största faktorn för en hel säsong. Dessutom vill spelarna spela inför folk och då ska inte priset vara faktorn som gör att folk inte kommer. Nu finns det ingen ursäkt att säga att det är dyrt att gå på basket, säger Efongo Imbia.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Mathias Rutegård