Almtuna har under många år strax före övergångsdatum sålt spelar för att rädda upp ekonomin. Samma sak skedde i år. Skillnaden mot tidigare: det har inte sålts till konkurrerande klubbar i allsvenskan utan till SHL. Det är en stor skillnad menar klubbchefen Tobias Pehrsson. Och så ska man fortsätta agera i framtiden. Mer om den senare i den här texten.
Klubbchefen förklarar besluten som togs för att av sälja sin bäste back Marcus Karlström till Leksand och förstecentern Elliot Ekmark till Linköping.
– Linköping är ju Elliots moderklubb och vi vet att han gjort klart ett avtal med en konkurrent till nästa säsong. Försvinner han sista veckorna kan vi ta tillfället i akt och låta andra centrar spela mer samtidigt som det skapade en stor intäkt för oss. Det blev en win-win. Pengar för föreningen och vi kan ge andra centrar möjligheten att bygga sig in i nästa säsong. Det var ett enkelt beslut som alla tjänade på och som tränare, sportchefen Nicklas Danielsson och jag som klubbchef stod bakom.
– När det gäller Karlström är han 30 år gammal och det här kan vara hans sista chans i livet att spela på SHL-nivå. Vi kände att vi var tvungna att berätta för Marcus att Leksand hade ett stort behov och intresse. Sen hade vi en dialog med Leksand och undersökte vilken finansiell uppsida som fanns för oss. Det var på en nivå väsentligt mycket högre än Ekmark och då kände vi att det här kan vi inte tacka nej till. Återigen, vi hade aldrig sålt honom till en allsvensk konkurrerande verksamhet.
Övergångssummorna samt att man slipper betala de sista månadslönerna på säsongen gör att Almtuna går "plus" med en bit över en miljon kronor för försäljningarna. Välkomna pengar enligt klubbchefen som nöjer sig med att svara "väldigt viktiga" på frågan hur betydelsefulla de är.
Hade ni bud på fler spelare?
– Det var dom här två det fanns konkreta bud på. I övrigt bara lösryckta förfrågningar.
Hur anser du att försäljningarna påverkar varumärket och trovärdigheten?
– När du inte kommunicerar vad du gör och varför så är svaret att det påverkar varumärket oerhört negativt. Men när du förklarar varför och parametrarna som ligger bakom så vinner du trovärdighet. Man ska vara tydlig i det man gör och tydlig i sin strategi. Så jobbar Malmö FF och Sirius och så jobbar man i NHL och SHL och så behöver vi göra i Almtuna. Då stärker det varumärket. Spelare vill vara i Almtuna, agenter vill sätta spelare i Almtuna och man bygger en bra produkt.
Vilka tog beslutet om att sälja? Styrelsen?
– Det är ett enhetligt beslut från styrelsen, mig som klubbchef, Nicklas som sportchef och ner till tränarna.
Hur tror du detta påverkar era chanser sportsligt?
– Jag, Nicklas och (Daniel) Karlunden och (Marcus) Ragnarsson har pratat om det här. Vi haft Ekmark och Karlström borta även tidigare och ändå vunnit matcher. Det är ingen skillnad. Klart att laget blir mer sårbart när bra spelare försvinner men det är en möjlighet att andra kliver fram. Det finns fortsatt en stor möjlighet till playoff.
Almtuna ska alltså bli duktiga på att locka till sig och får fram egna unga bra spelare som ska förädlas för att i ett senare skede ska kunna inbringa inkomster genom försäljningar. I takt med att verksamheten, och ekonomin, blivit bättre anses möjligheten till att sälja till ännu större klubbar finnas.
– Kan vi bygga ännu bättre spelare handlar det om att sälja till NHL i stället. Där ligger utbildningsersättningen på 3 miljoner per spelare, säger Tobias Pehrsson.
Han fortsätter:
– När Sirius tar in en ung spelare som säljs är det genidrag men när Almtuna gör det är plötsligt inte det längre. Men det är samma princip. Lärdomen vi måste ta, och det landar på mig, att vi ska vara duktiga på att kommunicera och berätta varför man gör det. Då förstår man värdet. Det handlar om tre värden. Individens drivkraft att spela på högsta nivå, att andra spelare får chansen och att man skapar en ekonomisk tillväxt för att kunna fortsätta investera i en bra verksamhet.
Ais övergångar
In och ut hos Uppsalaklubben sista dagarna före fönstret stängde.
Ut: Marcus Karlström, Leksand, Elliot Ekmark, Linköping.
In: Martin Brovall, Sollentuna, Knut Köhler, Lindlöven, Oskar Ståhl, Västervik, Lucas Stockselius, Djurgården.