Annandagshockeyn är lika stor som bandyn. Fullsatta läktare nästan överallt, även om SHL-jumbon Malmö hade "bara" knappt 7 000 mot Frölunda. Matcherna efter jul brukar också vara bra publika evenemang, så också i Uppsala som det verkar. Almtuna är ju inte direkt känt för att vara ett publiklag, så allt är ju relativt.
På tisdagsförmiddagen hade 539 sittplatsbiljetter sålts till kvällens match mellan Almtuna och Björklöven. Därtill kommer sektionen för bortasupportrar, en ståplatsläktare som tar 225 åskådare och som kommer att bli i princip full. Lägg till 150 köpta ståplatsbiljetter på den andra kortsidan och publiksiffran är uppe på över 900 – och då tillkommer mittensektionen på ena långsidan, som alltid är reserverad.
– Det är mycket bättre än vad det brukar vara, så det kan nog bli 1 200 i alla fall, säger Magnus Calland, evenemangsansvarig i Almtuna och den som har stenkoll på biljettläget.
Almtuna är inte något stort publiklag i Hockeyallsvenskan, snarare tvärtom, men kanske är det lagets fina form (tvåa i formtabellen efter Modo) som lockar folk tillsammans med "helgsdagskänslan."
Här är Almtunas högsta siffror den här säsongen, och som bekant är det antal sålda biljetter som är den officiella publiksiffran: 2 407 mot Djurgården den 8 oktober, 2 122 mot Djurgården den 18 november, 1 732 mot Modo den 4 november och 1 483 mot AIK den 12 oktober.