Gabriel Monidelle var tidigare kommersiell chef för ligaorganisationen Hockeyallsvenskan. 2020 blev han tillförordnad vd och sedan snart två år är han ordinarie vd för ligan. Han berättar att det inte finns någon bestämd policy att förhålla sig till när det kommer till publiksiffror. Eller snarare, hur publiken ska räknas och redovisas.
– Vi har faktiskt ingen enhetlig standard för hur det ska göras. Det de flesta brukar göra är att det är antalet personer inne på arenan som räknas, säger Monidelle till UNT.
Enligt honom kan publiksiffrorna redovisas på upp till tre olika sätt. Ett är antalet faktiska åskådare som är i arenan. Ett annat är att rapportera antalet sålda biljetter. Ett tredje sätt skulle kunna vara att räkna alla biljetter som är "uttagna" ur systemet. Han säger att en biljett kan ha tagits ut men sedan inte blivit såld. Det skulle kunna handla om att man tagit ut ett antal fribiljetter för att dela ut till exempelvis ett lag eller en skolklass.
– Rent teoretiskt är de inte är sålda men är ute i systemet, säger Monidelle.
– Klubbarna rapporterar på det sätt som de tycker känns bäst.
Almtuna är en av klubbarna som redovisar sålda biljetter inklusive årskort och alltså inte antalet personer på arenan.
Publiksiffrorna i hockeyallsvenskan varierar kraftigt. Modo, AIK, Björklöven och Djurgården i toppen snittar runt 4 000 åskådare och uppåt per hemmamatch. I andra änden återfinns Västervik, Tingsryd, Almtuna (1 294) och Kristianstad.