Bråket om Gränbyhallen – så fördelas reklamen

Almtuna har under de senaste åren varit ensam ägare av reklamytorna i Gränbyhallen men när Uppsala Hockey startade upp sitt damlag uppstod en önskan om att ta del av reklamintäkterna. Nu har de två parterna kommit överens om en fördelning.

Sedan Uppsala hockey startade upp sitt damlag uppstod en önskan om att ta del av reklamintäkterna i Gränbyhallen.

Sedan Uppsala hockey startade upp sitt damlag uppstod en önskan om att ta del av reklamintäkterna i Gränbyhallen.

Foto: Tobias Sterner

Ishockey2023-08-31 19:00

Det har tidigare spekulerats i siffror hur en uppdelning skulle kunna se ut, men Magnus Jansson från Uppsala Kommun menar på att det inte går att förenkla det hela till procentenheter.

– Avtalet i sig innehåller så många olika delar i och med att vi har isytan som en reklamplats, vi har sargen, ismaskiner, mediakub, och fast reklam på läktaren. Så man kan liksom inte ta en siffra rakt av. Utan i olika delar kan man säga att avtalet reglerar vem som då har rätt till reklamplats under säsongen 2023/24, säger han och tillägger:

– Vi är nöjda också från vår sida att vi kan ge båda föreningarna en förutsättning att bedriva sin verksamhet här under säsongen 2023/24, och skapa mer jämställda förutsättningar.

undefined
Reklamavtal i Upplands Bilforum arena för säsongen 2023/24 mellan parterna Almtuna IS och Uppsala Hockey.

Trots att ingen av parterna velat uppskatta hur fördelningen sett ut i siffror tyder dokumenten på att majoriteten av reklamytorna ägs av Almtuna, kring vilket Jansson säger följande kring:

– Uppdelningen har egentligen tagit sitt ursprung i hur det har sett ut tidigare och att vi nu har andra förutsättningar. Att gå från ett läge till en 50/50 uppdelning, eller annat, är mer en fråga som kanske måste ses i ett längre perspektiv. Sedan får man väga in andra aspekter i den frågan som har med tv-avtal och storleken på pengar så att säga.

undefined
Almtunas klubbdirektör Martin Löf Nyqvist är nöjd över vad klubbarna enats om.

När Almtunas klubbdirektör Martin Löf Nyqvist får frågan kring vad han känner om uppgörelsen låtar han positiv:

– Först och främst vill jag säga att jag tycker att det är fantastiskt att vi har fler hockeyföreningar och att vi kan hitta vägar att samarbeta i Uppsala och att det finns en förening som driver damhockeyn på seniornivå framåt i Uppsala. Vi vill vara där, men är inte där idag, och vi tror att det kommer bli bra på sikt om vi kan hitta vägar framåt tillsammans.

– Med det sagt är det som med alla typer av förhandlingar, eller uppgörelser, att man måste kompromissa, och det har alla parter fått göra i det här också. För Almtuna är det viktigt med alla intäktskällor för oss och alla potentiella intäkter. Men i det stora hela så är vi nöjda och det hoppas vi att alla parter är. Annars borde man inte signera avtalet, säger han.

undefined
Uppsala hockey vill ha mer reklamplatser inför kommande säsong, det säger sportchefen Janne Wickström.

Avtalet för innevarande säsong, 23/24, blev en kompromiss från båda parter. Inför nästa säsong ska de påbörja förhandlingarna i god tid, menar Janne Wickström, sportchef i Uppsala Hockey.

– Vi gjorde de det bästa av situationen i somras så att alla kunde jobba vidare men vi kommer att behöva mer reklamplatser på sikt. Försäljningen på de här platserna täcker inte våra omkostnader, det är jättetydligt, säger han.

Majoriteten tycks ändå ägas av Almtuna, är det rätt eller fel enligt er? Hade ni önskat 50/50?

– Det beror på vilken synvinkel man väljer. Vad är det som ger den ena parten rätt till att ha mer reklamyta än den andra, det är det som är frågan. Det går åt lika mycket resurser till att driva båda verksamheterna om man ska göra det på samma nivå, med samma produkt och dit vill vi. Den produkten kan vi inte leverera om vi inte har intäkterna. De här frågeställningarna landade vi inte i nu utan var bara tvungna att hitta en snabb lösning för att båda parter skulle kunna sälja sina reklamplatser, avslutar Wickström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!