- Det här är del 2 i UNT:s artikelserie Ulf Rosén och hockeypengarna.
När Ulf Rosén i juni 2022 avslöjade att han skulle gå in med pengar i Almtuna var det en smärre sensation. Kanske inte för pengarna i sig utan för beloppet. 15 miljoner fördelat på tre år.
Nu har det gått två och ett halvt år och som vi vet ångrar han varken sitt engagemang eller att de 15 miljoner kronor det handlade om från början steg till 25 miljoner. Var går hans gräns när det gäller den ekonomiska satsningen?
Är Ulf Rosén beredd att gå in med ännu mer pengar?
Ska Almtuna lyfta mot SHL – är det tanken? Eller kommer Rosén att avveckla sitt engagemang i Almtuna vid årsmötet i juni?
Många frågor – och alla kommer att få ett svar. Ulf Rosén öppnar nämligen upp när det gäller både hans egen framtid i Almtuna och om klubbens visioner och om vad densamma står för.
– Jag tycker att man ska försöka tidsätta alla sådana här projekt. Vi som sitter i Almtunas styrelse har bett om ett mandat om att få "köra" i åtminstone fem år. Men i slutändan är det medlemmarna som bestämmer huruvida man vill ha oss kvar, antingen som enhet eller grupp eller som enskilda individer. Jag hoppas att vi kan få en chans att fortsätta, för det tar tid att sätta en struktur och en riktning framåt.
Almtuna ligger femma i den hockeyallsvenska maratontabellen (räknat från 1982/83) men ekonomiskt har man varit – och är – en lilleputt. SHL verkar minst sagt avlägset.
– Vi vet vår roll i systemet. Där vi befinner oss idag har vi inte infrastrukturen eller ekonomin att gå upp i SHL. Därför känns det inte heller så relevant att prata om det. Vi ska vara ett stadigt allsvenskt lag där vi utvecklar egna spelare eller andras produkter för att de ska få möjlighet att ta sig vidare i sin hockeykarriär.
Är klubbchefen Tobias Pehrsson rätt person att leda Almtuna in i framtiden?
– Tobias är jättebra, inte minst på att bygga produkten Almtuna. Han har gjort ett mycket bra jobb. Han tydliggör våra värderingar och hur vi jobbar med utbildning. Vi utbildar både människor och hockeyspelare. Det är jätteviktigt för oss, säger Rosén.
Kan du ge några exempel?
– Vår dröm är att ha ett paket för de som gått ut gymnasiet. Vi vill hitta en länk in till en tidig akademisk utbildning tillsammans med Uppsala universitet. Alla har sin hockeydröm när man kommer upp i J18/J20 och den respekterar vi och vill hjälpa till, men den krassa sanningen är att möjligheten att tjäna en livsinkomst på sin hockey är liten. Det är ett nålsöga. Därför vill vi uppmuntra våra spelare till att också skaffa sig en utbildning att kunna falla tillbaka på.
Under intervjun med Ulf Rosén återkommer han inte sällan till två ord: utbildning och framtid. Det gäller både på isen, där Almtuna ska vara högkvalitativt, och utanför densamma.
– Den röda tråden i Almtuna är utbildning i alla lägen. Ta det senaste avtalet med Swedbank som ett exempel. En del av deras bidrag är att träffa våra ungdomslag och hela vägen upp till juniorlagen för att prata ekonomi, hur man sköter sin privatekonomi och alla sådana saker som skolan kanske inte kan tillföra eller som man inte snackar med föräldrarna om.
För Almtuna handlar det alltså inte om någon omedelbar satsning mot SHL, men det utesluter inte att det finns drömmar om den högsta svenska hockeyligan. Almtuna är inte som Björklöven, Djurgården eller Södertälje. Inte ens som Karlskoga. I några av de här klubbarna har man SHL som mål – helst till nästa säsong.
Uppsala har inte ens en ishall som håller SHL-klass.
Det handlar i mångt och mycket också om pengar. När föreningar som Björklöven betalar sexsiffriga belopp i månadslöner till spelarna får Almtuna sikta in sig på spelare i ett helt annat löneläge. Sportchefen Nicklas Danielsson får försöka hitta talanger på annat håll, exempelvis i division I.
Därmed har vi kommit in på ett annat nyckelord: pengar. Även Ulf Roséns pengar.
Om klubbchefen Tobias Pehrsson, tillsammans med personalen, lyckas få ordning på Almtunas ekonomi och i en nära framtid kan presentera ett nollresultat, eller till och med ett överskott, skulle du då, Ulf Rosén, lockas av att gå in med ännu mer kapital för att, så att säga, få mer "pang för pengarna?"
– Jag förstår hur du menar. Jag tror att man ska se det från det andra hållet, att vi ska göra det här tillsammans. Jag menar, om klubben bedriver en verksamhet som går med ett litet plus, jättebra, men jag skulle då hellre se att näringslivet kunde ställa en liten pool med pengar tillgänglig för ledning och styrelse för specifika investeringsprojekt. Skulle jag kunna tänka mig delta i en sådan pool? Ja, det skulle jag nog.
Det är alltså inte uteslutet för Ulf Rosén att fortsätta investera i Almtuna.
– Men återigen: mitt ledord är "tillsammans." Jag har ingen ambition att dra det här lasset själv. Uppsalas näringsliv måste bestämma sig för huruvida det här är en viktig sak för dem, både i sina affärsnätverk och för att synas med sina varumärken, men också om man vill vara en del av ungdomsidrotten och ge våra ungdomar en bra sysselsättning.
Någon avkastning på sitt satsade kapital är inte något som Ulf Rosén räknar med. Det är inte därför han har gått in med pengar, men någon gång i framtiden kanske satsningen kan ge utdelning. Att utbilda spelare för att exportera dem till NHL kan vara en väg att finansiera klubbens verksamhet.
– Ja, det är, om jag ska vara krass, ett sätt att tjäna pengar. Att vi säljer duktiga spelare som vi har utbildat. Det finns, om jag uttrycker det så, en intäktsaspekt på att utveckla duktiga spelare som går vidare i systemet.
Tror du att föreningens medlemmar och supportrar är medvetna om att Almtuna i dess nuvarande form, med allsvensk herrhockey, kanske inte hade funnits utan ditt ekonomiska stöd?
– Jag tror att de allra flesta är medvetna om det. Men, som jag sagt tidigare, jag är inte här för mitt egos skull eller för att gå i ishallen och... ja, jag vet inte hur jag ska uttrycka det, men det är inte därför jag är här och det är också därför jag vill hålla en lite låg profil.
I en senare del i den här artikelserien ska vi återkomma till varför Rosén är angelägen om att hålla en låg profil, men som en liten teaser: det kanske inte alltid är som man tror...
För några veckor sedan berättade klubbchefen Tobias Pehrsson att det är "riktigt, riktigt tufft" ekonomiskt men att han samtidigt är optimist. Ulf Rosén har ingen annan uppfattning.
– Företagens engagemang har ökat. En del sponsorer kommer tillbaka till oss men vi har tappat några också. Summan av kardemumman är att vi behöver fler som engagerar sig över tid.
Frågan man ställer sig: Hur ska Almtuna hitta nya intäktskällor med det (företags)klimat som gäller nu? Även Storvreta, som är Sveriges bästa herrlag i innebandy, och Sirius Bandy, som kan vara ett topp 4-lag i högsta serien, upplever ett ekonomiskt stålbad.
Ulf Rosén har inte någon "quickfix", men i det här sammanhanget har han en initierad synpunkt:
– Om jag ska uttrycka någon liten besvikelse är det faktiskt inom min egen industri, Life Science, som visserligen på sitt sätt är väldigt differentierad – vi har massor av småbolag som är "start-uper" och där finns inga resurser för att gå in och engagera sig – men sedan har vi ett antal väldigt stora bolag, internationella bolag, som bara här i Uppsala anställer tusentals människor, men vi ser väldigt lite engagemang (i den lokala idrotten) och det är väl min utmaning då kanske, att intressera de här företagsledarna.
Men varför skulle ett stort bolag, som kanske inte ens har någon säljmarknad i Uppsala, vara intresserat av Almtuna, eller andra klubbar i staden för den delen?
– Tittar man på de här bolagens hemsidor så kan man läsa mycket om att "engagera sig lokalt", men jag tycker att man ser alldeles för lite av det från de stora Life Science-bolagen. Här har man möjlighet skapa ett intresse kring Life Science. Det kan handla om presumtivt kommande anställda. Jag kan tycka att det finns ett långsiktigt incitament för de här bolagen att image- och prestigemässigt engagera sig i lokalmiljön.
Ulf Rosén påpekar att ett samarbete med Almtuna inte handlar om att bara spendera pengar.
– Vi försöker bygga något av värde, och här kan jag ibland tycka att dialogen med potentiella partners haltar, säger han och tar ett exempel på hur det kan låta under en dialog med en tänkbar samarbetspartner:
– "Vi vill inte gå in i Almtuna eftersom ni inte har något elitlag på damsidan." Det tycker jag är ett bakvänt skäl. Varför då inte kliva fram och säga, "här finns det en lucka att göra skillnad." Att som partner kunna säga: "jag var med och byggde det här."
Sedan kommer Ulf Rosén till själva kärnan:
– För en del (företag/partners) ska produkten och resultatet vara färdigt innan man väljer att gå in med pengar i stället för att tänka tvärtom. I mitt yrkesliv tittar jag på produktens potential och sedan på ledningsteamets möjligheter och ställer mig frågan: kan det bli något av det här? Vi i Almtuna har ett jättebra ledningsteam och vi har en bra produkt idag, inte minst med "Tobbes" arbete. Det börjar likna något som är riktigt bra att investera i.
Ulf Rosén understryker att det inte handlar om att "köpa spelare" och ge dem furstliga löner. Det är utbildning som han återkommer till gång på gång. Han gillar inte heller när man talar om "sponsorer."
– När man pratar partnerskap innebär det att man investerar i någonting och inte spenderar. Genom att investera i klubben så investerar man också i vår ungdomsverksamhet. Vi har ungefär 400 ungdomar idag men det får gärna bli 600 eller ännu fler.
Det är ungdomarna, flickor och pojkar, som är Almtunas framtid, det är Ulf Rosén noga med att poängtera. Men där finns också mål och förhoppningar om framskjutna placeringar i Hockeyallsvenskan
– Vi som jobbar med klubben och vi som sitter i styrelsen, och även jag själv, är helt på det klara med att vi vill bygga en bredd- och topphockey i Uppsala med målsättningen att etablera Almtuna som ett stadigt topplag i allsvenskan. Det är där vi har vår ambitionsnivå idag. En klubb som står på egna ben och som har en fungerande ekonomi.
Allt detta, från att bygga varumärket till att locka flick- och pojkspelare och till slut framskjutna placeringar på seniornivå, kommer inte att lyckas – enligt Ulf Rosén – om inte en annan "aktör" kliver in på banan på allvar: Uppsala kommun.
– Vi börjar komma till en position där Uppsala kommun måste visa att det är allvar, att vi vill ha både bredd- och spetshockey i Uppsala, och det viktigaste beslut de (kommunen) måste ta är att fullfölja utbyggnaderna av Gränbyhallen
Nästa del: Vem är personen Ulf Rosén? Gjorde lumpen som plutonbefäl och jobbade på Thunåsens sjukhus.