Tobias Pehrsson: "Det är inte som jag hade hoppats"

En fördubbling av antalet sponsorer och "pilar som pekar i rätt riktning" gör att Almtunas klubbchef känner tillförsikt samtidigt som han erkänner att det är tuffa tider.

Almtunas klubbchef Tobias Pehrsson jobbar hårt med föreningens ekonomi och evenemangen i den svårarbetade Gränbyhallen. "Det är inte som jag hade hoppats."

Almtunas klubbchef Tobias Pehrsson jobbar hårt med föreningens ekonomi och evenemangen i den svårarbetade Gränbyhallen. "Det är inte som jag hade hoppats."

Foto: Håkan Lundh

Ishockey2024-10-31 19:00

Almtuna har haft det ekonomiskt tungt under många år – minst sagt. Faktum är att föreningen har räddats (från konkurs?) av Ulf Rosén sedan han valdes in som styrelseledamot för ett par år sedan.

Men Almtuna kan inte vara beroende av enda person och dennes vilja att pumpa in pengar – och det var något som Rosén själv med emfas tryckte på när han klev in med kapital. "Almtuna måste stå på egna ben."

Därför gick Almtuna in i det här verksamhetsåret (2024/25) med en stram budget.

undefined
Tobias Pehrsson i lugnet inte långt från bostaden norr om Uppsala. (Arkivbild)

När andra allsvenska klubbar rör sig med miljoner så handlar Almtuna med tusenlappar – om man överdriver lite. När jumbon Östersund betalar betydande belopp (sexsiffrigt i månaden?) för Linus Videll så kan Almtuna erbjuda "en kopp kaffe i veckan."

– Vi arbetar stenhårt med att följa budgeten. Och det är en tuff budget, säger Petteri Olsén, ordförande i Almtuna, som i övrigt hänvisar till klubbchefen Tobias Pehrsson.

Det är i stort sett halvtid i verksamhetsåret. Frågan är: hur ligger Almtuna till? Vi vet nu att budgeten är ytterst stram.

– Antalet partners är fler än i fjol och vi märker att näringslivet tror på oss. Vi hade ett 50-tal partners i fjol och nu närmar vi oss 100. Sedan kanske de nya (sponsorerna) lägger in ett något lägre belopp, men vi bygger produkten och vårt affärsnätverk och då finns det en uppsida att investera hårdare år två och tre, så den faktiska intäktsökningen kommer vi att se senare, säger Tobias Pehrsson.

Vad innebär det här i pengar? Följer Almtuna den strama budgeten?

– Är intäkterna idag vad jag hade hoppats? Nej, det är de inte. Jag hade hoppats att vi hade kommit lite längre, men det tar tid att jobba med produkten men jag har tålamodet och långsiktigheten och det har även personalen. Jag känner mig lugn, men är det fortfarande ekonomiskt ansträngt? Ja, det är det.

undefined
Presentation av Almtunas verksamhet med Tobias Pehrsson i spetsen. (Arkivbild)

Tobias Pehrsson vill inte gå in i detalj och prata om siffror, och det är förståeligt, men han känner tillförsikt och optimism när det gäller både ekonomin och den sportsliga biten.

– Pilarna pekar i rätt riktning, men det kommer att vara ett ruskigt, ruskigt hårt arbete under ett par års tid för att skapa en bättre likviditet, ett bra samarbete med näringslivet och med kommunen. Då kommer vi att ha en produkt som kommer att sticka ut.

Sportsligt har Almtuna hittat vinnarspåret efter den oerhört hårda öppningen med matcher mot topplag.

Tobias Pehrsson jobbar bara indirekt med sporten, men som gammal hockeytränare följer han förstås matcherna – och han imponeras av det som laget gör.

– Jag har sett den sportsliga utmaningen hela tiden, när man tappar sportchefen och båda tränarna. Detta samtidigt som några tongivande spelare lämnar, men det förtroende som finns mellan Nicklas (Danielsson) som sportchef, tränarna och spelarna är jättestarkt. Därför är jag övertygad om att laget kommer att utvecklas riktigt bra, säger Pehrsson och tillägger:

– Vi har redan sett utvecklingen. Jämför de första matcherna med de senaste fem så ser man med blotta ögat att det har blivit så mycket stabilare.

undefined
Almtunas klubbchef Tobias Pehrsson jobbar hårt med föreningens ekonomi och evenemangen i den svårarbetade Gränbyhallen. "Det är inte som jag hade hoppats."

Publiksiffrorna är fortfarande väldigt låga i Gränbyhallen, men sett till tabellplaceringen – och jämfört med fjolåret – är åskådarantalet ändå godkänt, men det är långt till ett publiksnitt på över 1 000. Själva evenemanget har dock utvecklats avsevärt. Almtuna gör vad man kan givet förutsättningarna i Gränbyhallen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!