Vad arenabeskedet gör för Almtuna i nuläget är dock svårt att veta säger klubbchefen Robert Lif.
– Kortsiktigt borde det bli en boost men vad det ger i engagemang från sponsorer när vi är i en gigantisk pandemi återstår att se. Men det är långsiktigt viktigt att ha att lägga planer emot. Vi kan jobba långsiktigt mot samarbetspartners och även när det gäller lagbygget.
Det måste kittla att tänka att ni får spela i en helt ny arena?
– Ja, självklart. Det är jättestor skillnad mot Upplands Bilforum Arena. Det blir helt andra förutsättningar för klubben att skapa intäkter. Vip-loger, restauranger ... sannolikt är marknadsvärdet i en sån arena mycket större än i dag. Vi kan attrahera en ny publik som inte är hockeynördar som får en helt annan upplevelse. Vi kan bygga mer av ett event.
Arenan Oktagonen ska rymma strax under 5 000 åskådare. Kan Almtuna locka stora åskådarskaror, när det blir tillåtet med publik igen, tro?
– Jag tror att det finns möjligheter att ha mycket folk i arenan om vi har en bra produkt. Och en bra produkt är en ny fin arena och ett bra hockeylag. Framförallt är det ett måste att vi hittar en bredare publik, säger Lif.
Huruvida Ais ska vara en del av driften av arenan är inte klart.
– I den ekonomiska situation vi är i nu kan vi inte göra det, det är för stor risk. Sen är det mycket möjligt att vi kan växa in i det som när Linköping var i allsvenskan före de gick upp i SHL. Efter några år tog de över restaurangen.