Lundqvist EL har strax över tjugo anställda och omsatte 35 miljoner kronor under 2018. Procentuellt, sett till antal sponsorkronor och total omsättning, är det få företag i Uppsala som har liknande upplägg som Lundqvist EL.
– Vi är varken ett SH bygg eller ett Länsförsäkringar, men jag är intresserad av idrott och sedan är det kul att kunna vara med och bidra, säger vd Johan Lundqvist Götz.
Lundqvist EL-logon syns bland annat hos Storvreta IBK, Sirius IBK, Sirius bandy, Gusk fotboll, Sirius fotboll, men även hos Hagunda innebandy, Fyrisfjädern badminton, Almtuna IS och KFUM Uppsala Basket ungdom samt på IFU Arena.
– Många säger att vi är med överallt, och jag tror att man måste vara med överallt för att synas. Det går bra för oss och jag tror att det dels kommer från att vi sponsrar idrott. Många frågor sig om man får något tillbaka och jag är övertygad om det, säger Johan Lundqvist Götz.
Sammanlagt för de större klubblagen i Uppsala landar sponsorintäkterna från de lokala företagen på 48 miljoner kronor, en ökning med 10 miljoner på fem år, enligt vår undersökning.
– Det låter inte så mycket och krasst sett låter det som att det inte är så många företag som är med och sponsrar idrotten i Uppsala. Jag har säkert lagt lite för mycket på sponsring och jag är nog den som sponsrar mest sett till omsättningen, säger Johan Lundqvist Götz som lägger mer än en halv miljon kronor på sponsring av idrott varje år.
– Jag tror att man måste ha något intresse för det man sponsrar. Jag är ju där och tittar på matcherna och det är inte alla företagsledare som är idrottsintresserade.
En av de största aktörerna på den lokala sponsormarknaden är Sh Bygg. Företaget omsätter nästan 900 miljoner kronor (2018) och är ett av de stora företagen i Uppsala med sina nästan 300 anställda.
För ett par år sedan ändrade Sh Bygg sin inriktning på sponsring genom att Fairpay-certifiera sig, där man förbinder sig att bedriva en jämställd sponsring.
– Vi tillhör en gubbig bransch och bara för att vi är gubbar behöver vi inte bara sponsra gubbar. Det är så det har sett ut historiskt sett. Kan vi inte nå fifty-fifty i vårt företag när det kommer till anställda kan vi åtminstone vara jämlika på något hörn, säger Sh Byggs mångårige vd Lars Svensson.
Företaget är sedan i höstas en viktig part i det jämställdhetsprojekt som de fem föreningarna Uppsala Basket dam, Sirius innebandy, Almtuna IS, Gusk och Uppsala Bois driver tillsammans med det kommunala bolaget Sportfastigheter.
– Sponsring för oss är mer än att vi syns på en skylt, det är en historia inåt i vårt företag för att visa vad vi vill vara för ett företag. Vi är inte fifty-fifty, men vi kan försöka leva efter de värderingarna, säger Lars Svensson, som dock erkänner att inte alla inom företaget är med på tåget.
– All förändring gör ont och varje mynt har två sidor, ibland tre, säger Lars Svensson.
– Som enskild individ kan jag tycka att en del av sponsringen har gått åt ett håll som jag inte är bekväm med. Jag har ett hjärta inom vissa sporter och vissa lag och att man nu inte kan använda det hjärtat till att sponsra … Ja, det är en ny situation för en äldre vit man.