Norstedt i "Hall of Fame"

En Saab i delar. Anders Norstedt i ett UNT-reportage på 70-talet. Det är väl bara Erik "På taket" Carlsson som förknippas med Saab så som Norstedt från SMK Uppsala.

En Saab i delar. Anders Norstedt i ett UNT-reportage på 70-talet. Det är väl bara Erik "På taket" Carlsson som förknippas med Saab så som Norstedt från SMK Uppsala.

Foto: Rainer Wefer

I backspegeln2015-09-05 06:00

Uppland är ett av landets bästa motordistrikt med VM-, EM-, SM-guld. Vill man slå sig in på "Hall of Fame" i motor-Uppland måste man göra något alldeles extra. Här finns namn som Björn Waldegård och Thorsten Hallman.

En som slog sig in på listan i mitten av 80-talet var SMK Uppsalas Anders Norstedt. I sin Saab 900 Turbo vann han det mesta som gick att vinna i rallycross – både EM och NM. För sina prestationer under 1985 fick han UNT-guldet och för andra året i följd var det en kille från motorsportens värld som premierades. 1984 fick Erik Stenlund guldet för sitt sensationella VM-guld i isracing i Moskva.

Anders Norstedt var ingen sensation när han vann EM 1985, men att han fick UNT:s guldplakett var desto mer överraskande – åtminstone för honom själv.

– UNT-guldet understryker bara ytterligare vilket fantastiskt år 1985 var för mig, sade Norstedt i en UNT-artikel i början av 1986.

Norstedts mål var att upprepa EM-segern – och det gjorde han. Han vann ännu en gång både EM och NM. När den näst sista deltävlingen i EM-serien 1986 avgjordes i dåvarande Västtyskland säkrade Norstedt segern.

Det var Uppsalaförarens tredje raka EM-titel (han vann även 1984).

Det blev ingen fjärde raka titel för Anders Norstedt. Men guldet gick ändå till Sverige genom Peo Davidsson. Norstedt blev trea i sin Saab.

Något mer EM-guld blev det inte för Anders Norstedt, men han fortsatte med rallycross fram till 1999. Det är nog få, om ens någon, som varit bilmärket Saab så trogen i så många år som Norstedt.

Sin första Saab köpte han av Ove "Påven" Andersson 1967 – en Saab Sport från 1963, men då handlade det om rally. Norstedt har bland annat en seger i Roslagsvalsen på meritlistan. Han avslutade karriären i slutet av 90-talet i en Saab 9–3 med 500 hästar.

Numera är Anders Norstedt mest känd som bas för SM-tävlingen i rally i Uppsala som har blivit en stor succé både sportsligt och publikt.

Det som saknas i Uppland numera är en riktigt bra förare. Någon Waldegård, "Påven" eller "Bryggarn" – eller för all del Norstedt – finns det inte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!