Bilen skrotades i jättekraschen

Snart skrot. Dick Wicksell i den gula Subaru Imprezan som totalförstördes i den våldsamma kraschen i Hässleholm i augusti 2008.

Snart skrot. Dick Wicksell i den gula Subaru Imprezan som totalförstördes i den våldsamma kraschen i Hässleholm i augusti 2008.

Foto: Linus Höök

I backspegeln2016-10-01 05:00

Det var den 30 augusti 2008. En av rally-SM:s deltävlingar avgjordes i Hässleholm. En av dem som jagade SM-poäng var SMK Uppsalas Dick Wicksell i sin pippigula Subaru Impreza, en av de mest potenta och säkra rallybilar som rullade på de svenska vägarna vid den här tiden.

Och tur var väl det.

Det var strax efter lunch på lördagen. Första sträckan på den andra etappen. Det var då det hände. Det gick 130 km/tim när olyckan skedde.

Den gula Subarun lindades runt ett träd.

Det var ingen överdrift – bilen var skrot. Totalskrot. Det gick inte ens att se att det var en bil, den såg nästan ut som en platt plåthög.

– Rakt in i ett träd som var en meter i diameter. Bilen trycktes in en meter på Niklas Franssons (kartläsaren) sida och vad jag vet satt de 20 minuter nere i diket, fastklämda i bilen innan någon stannade, berättade mekanikern Johan Eklund för UNT någon timme efter kraschen.

Det låg delar av bilen på vägen, bland annat ett fjäderben.

– Det var det värsta jag har sett, sade Eklund om den totalskrotade bilen.

Mirakulöst nog klarade sig Niklas Eriksson från allvarliga skador. Dick Wicksell fördes till sjukhus och opererades, men klarade sig relativt bra. Efteråt var Wicksell mycket kritisk till säkerheten kring rallyt.

– Vi låg säkert fastklämda i bilen i en halvtimme och det är alldeles för lång tid. Det kom fram en tjej när vi låg fastklämda och jag sade åt henne att stanna några av de andra bilarna, men hon lyckades inte, berättade Wicksell.

Men själva räddningsarbetet berömde Dick Wicksell.

– Det är brandrisken man är rädd för. Hade det börjat brinna hade det varit slut, sade Wicksell.

Fyra år senare var Wicksell tillbaka, nu med en blå Subaru Impreza. Det var 2012 och Rally Uppsala stod för dörren. Men någon lyckad tävling blev det inte för Dick Wicksell, inte för att han påverkats av kraschen utan för trasslet med bilen.

Det här blev en lång period med turer fram och tillbaka till Prodrive i England, men det är en annan historia.

En sak är i alla fall klar: Om alla bilar skulle vara byggda som en WRC-bil så skulle det rädda liv i den vanliga biltrafiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!