14 000 kom till Bergbybanan

Bentza på Bergby. UNT:s fotograf tog bilden av österrikaren i sin Lancia Stratos den 7 augusti under EM-deltävlingen inför 14 000 åskådare.

Bentza på Bergby. UNT:s fotograf tog bilden av österrikaren i sin Lancia Stratos den 7 augusti under EM-deltävlingen inför 14 000 åskådare.

Foto: Christer Åhlén

I backspegeln2015-03-07 08:00

Värmlänningen Anders Kulläng kom till Vendel och Bergbybanan utan en enda poäng i EM-serien i rallycross. Det var den 7 augusti 1977. Films Motorklubb skulle arrangera säsongens sjunde deltävling.

Kulläng blev Kung av Vendel när han vann den rafflande a-finalen.

Rallycross hade ganska snabbt växt till en popsport. Publiken vallfärdade till Vendel och Bergbybanan. Den här helgen i augusti kom det 14 000 till skogsbacken mellan Örbyhus och Läby. Alla var där. Jag var också på plats, dock inte i egenskap av UNT-skribent eftersom jag inte ens fyllt 14 år.

På den här tiden var Österrike en stor rallycrossnation.

Bilarna hade en enorm effekt, precis som i rallysporten under 70-talet. Det var tre märken som dominerade: Porsche Carrera, Lancia Stratos och Renault Alpine. Det handlade om mellan 400 och 500 hästkrafter.

Andreas Bentza och Herbert Grünsteidl var stora namn. BentzasLanicaStratos var grym och ska inte förväxlas med Lancias rallybil, som hette Delta.

Även om effekten var stor, betydligt större än i dagens tävlingsbilar, skulle de vara chanslösa 2015 eftersom utvecklingen på chassi- och växellådssidan varit sanslös under en rad av år.

Solen sken från en klarblå himmel den här augustidagen i Vendel och det blev en folkfest och mycket tuff körning. UNT:s reporter Hans Karlsson kunde konstatera att "en av hemmafavoriterna, Lasse Nyström, körde strålande i sin Porsche och blev trea i a-finalen." Nyström tävlade för MK Rimo i Roslagen.

SMK Uppsalas Åke "Bryggarn" Andersson, som vunnit EM-deltävlingen på Knutstorp i Skåne några veckor tidigare, hade ingen rolig dag på Bergbybanan och blev poänglös. "Bryggarn" slutade fyra i EM-tabellen när den summerades efter den sista deltävlingen i Fuglau i Österrike i slutet av oktober.

Herbert Grünsteidl i sin Renault Alpine blev Europamästare 1977, bara en poäng före norrmannen Per Engseth i en Porsche Carrera. Stig Emilsson, som också körde Porsche, blev trea.

Rallycrosstävlingarna på Bergbybanan var oerhört populära under 70-talet, men intresset avtog så småningom och i dag är det väldigt långt till publikfesterna med Europas bästa förare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!