Spelet bakom Mondos gala i Uppsala

Frågetecken var många och osäkerheten stor. Kort tid innan Armand Duplantis första stavhoppsgala skulle äga rum i IFU Arena var det ännu oklart om det skulle bli något. Nu har 50 miljoner människor möjligheten att se den.

Peter Jonsson, projektledare för den årliga stavhoppsglana Mondo Classic i IFU Arena.

Peter Jonsson, projektledare för den årliga stavhoppsglana Mondo Classic i IFU Arena.

Foto: Henrik Söderlund

Friidrott2024-07-10 05:00
  • Det här är del 2 i UNT-sportens artikelserie "Mondo" & Uppsala.

Peter Jonsson låser upp och tar UNT:s reporter in i IFU Arenas friidrottsdels inre. Han kallar det Mondo Classic-förrådet. Där inryms alla möjliga typer av material som används i samband med den numera årliga stavhoppsgalan. Skyltar blandas med värmefläktar som håller hopparna varma mellan försöken. 

Mondo Classic blev en succé redan första året, då under namnet Beijer Stavhoppsgala. I februari i år arrangerades galan för tredje gången i ordningen inför utsålt hus. Det vimlade av OS-medaljörer och då inte bara bland hopparna. På läktarplats fanns idrottsadel i form av Ingemar Stenmark, Torgny Mogren, Kajsa Bergqvist, Tomas Gustafsson och Wilson Kipketer. För att nämna några.

Mondo Classic i Uppsala har blivit något man pratar om, både inom och utanför friidrottsvärlden.

undefined
Mondo Classic.

Peter Jonsson har varit projektledare för alltihop sedan starten och kan mer om eventet än någon annan. För UNT tar han över en kopp kaffe sig tid att berätta om hur osäkert det var att det ens skulle bli någon gala första året och om vägen fram till att bli en omtalad höjdare – på flera sätt.

– Redan 2018-2019 någon gång började "Mondo" prata om att ha sin egen gala. Säkert inspirerat av att Lavillenie och Bubka hade sina egna. Han nämnde det för journalister och även här. Det tog vi fasta på. Sen kom det en pandemi 2020 och då var det inte läge att rota i det där, berättar Peter Jonsson i UIF:s styrelse när vi sitter i IFU Arenas restaurang.

undefined
Peter Jonsson, projektledare för den årliga stavhoppsglana Mondo Classic i IFU Arena.

Men i mars 2021 satte sig Jonsson, Staffan Karlsson, arkitekt som bland annat har ritat IFU Arena, och tidigare UIF-friidrottaren Anders Persson, som jobbar med sälj och sponsring sig ned och började diskutera frågan. 

– Vi började fundera över vad vi ville åstadkomma. Vi hade Mondo som är världens bästa och han ville ha de bästa hopparna här. Vad skulle bli vår vision?, säger Jonsson som fick rollen som projektledare.

Man landade i att man inte bara skulle locka de friidrottstrogna. Man vill bjuda på en häftig upplevelse och nå ut brett. Idéarbetet förankrades i Upsala IF:s ledning och ett eventbolag, som ägs av UIF friidrott till hundra procent, skapades. Den tidigare fotbollsbasen i Sirius, Ove Sjöblom, knöts upp som ordförande. Mycket hände men det var också mycket som de inblandade hade koll på. Som hur det fungerar med medierättigheter. Efter att fått en för dyr offert från ett externt bolag om att sköta försäljningen tog man hand om den själv.

– Vi kom ganska snabbt fram till att SVT var vår partner. De var proffsiga och hade bäst mediatäckning, säger Jonsson. 

Avtalet ger UIF rätt till procent av vidareförsäljningar av sändningarna. Första året (2022) var det bara TV5 i Frankrike som köpte in sig. Förra året landades en trepartsöverenskommelse mellan eventbolaget, SVT och jätteföretaget Red Bull, som är en av Armand Duplantis största sponsorer.

– De fick streamingsändningen vilket gav oss en annan målgrupp och vi fick även ut det globalt, säger Jonsson.

undefined
Peter Jonsson, projektledare för den årliga stavhoppsglana Mondo Classic i IFU Arena.

Men i förverkligandet av att skapa den där första galan var det så mycket mer än ett sändande tv-bolag som skulle lösas för att den skulle bli. Det krävdes sponsorer (ett hundratal sponsormöten hölls) och en paketering av hela eventet. Upphandling av ljus och ljud och läktare var nästa steg.

Att hitta en datum som kunde tänkas fungera för samtliga inblandades kalendrar, inte minst hopparnas tävlingskalender, var inte heller det lättaste. 

– Inomhussäsongen är väldigt kort, från 20 januari till 1 mars, så "fönstret" är litet. Vi ville inte krocka med Lavellinies gala (andra halvan av februari) och första året ville vi inte stöta oss med Berlin eller Torun heller … men det kan vi nu. Vi kan styra kalendern, säger Jonsson och ler brett.

undefined
Mondo Duplantis.

9 februari bestämdes som datum för vad som första året, 2022, kom att heta Beijer stavhoppsgala. Men bara månader innan dess var det ännu högst osäkert om det skulle bli av. Trots att samtliga inbjudna världshoppare redan tackat ja att komma till Uppsala för världens bästes egen tävling. Det var så mycket annat som inte var på plats.

Familjen Duplantis började bli orolig. Och de ansvariga hade inga bra besked att ge.

– Både Helena och Mondo frågade hur statusen var. De var väldigt måna om att det skulle bli någonting. Vi sa bara att vi jobbade på men inget var klart, vi hade inte fått ihop alla bitar, säger Jonsson och fortsätter:

– Det var ett oerhört race mot klockan. Vi hade inte ens en webbsida. Den började vi med i slutet av november och fick ihop den14 december vilket gjorde att vi kunde släppa biljetterna 15 december. 

undefined
Mondo Classic har blivit en publiksuccé.

När visste ni att det skulle kunna bli av?

– Då, när vi släppte biljetterna. Då hade vi fått ett "go"-beslut strax innan från UIF friidrott. Men allt var inte färdigförhandlat med alla, det fanns risker. 

Det måste ha varit skönt att se hur bra biljettförsäljningen gick direkt?

– Det var otroligt roligt att se. Det bara rasslade till.

Hur nervösa var ni?

– Jag minns bara att man vande sig. Det var en vecka kvar och vi hade inte förhandlat alla sponsorkontrakt men man tänkte bara att "det löser sig". Man hann inte riktigt bli nervös.

Peter Jonsson skrattar.

undefined
Armand Duplantis.

Det var pandemi och restriktionerna avlöste varandra. Från en utsåld hall tvingades man backa till endast 500 åskådarplatser för att bara kort tid före evenemanget skulle gå av stapeln höjas rejält igen. Galan blev av – och blev en succé. De runt 1 200 åskådarna från premiäråret har sedan fördubblats de två efterföljande. 

Succén har varit konstant – trots rätt höga biljettpriser. Det ger UIF friidrott välkomna intäkter varje år. 

– Det är inte som Blodomloppet men det ger avkastning och har så gjort i alla år. Det har inte varit vår målsättning att klämma ut så mycket som möjligt men det är en premiumprodukt. Går man på konsert och teater ... det är den prisklassen. Men det är ändå världens bästa man får se. Plus inramning.

– Vi vill att det ska bli ett litet överskott in i ungdomsverksamheten, mest från biljettintäkter, och det är ett par hundra tusen. Och vi ska inte hymla med att vi vill ha det som en intäktskälla.

undefined
Autografskrivning efter galans slut i år.

Stavhoppsgalan i Uppsala har blivit något som lyfts fram som det goda exemplet på högsta internationell friidrottsnivå. Sport får gärna blandas med show. Exempelvis var vd:n för World Athletics, Jon Ridgeon, på plats under fjolårets tävling och gillade vad han såg.

– Det var ett riktigt bra evenemang, jag njöt verkligen. "Mondo" är en av våra absolut viktigaste friidrottare, ett globalt namn och han levererar alltid, har Ridgeon sagt i en intervju med DN. 

Till 2024 uppgraderades Mondo Classic till Indoor Tour silver vilken är den högsta graderingen för inomhustävlingar inom friidrottsvärlden.

Konkurrens om att arrangera en gala med Duplantis på andra håll, i Sverige och världen, har funnits – och kommer troligtvis att finnas i framtiden tror Peter Jonsson. 

– Det har surrats i friidrotts-Sverige om att man självklart vill dra nytta av Mondos attraktionskraft. Vi kände definitivt att det flåsades i nacken. Funkar det inte första året kommer någon annan köra vidare tänkte vi. Men de värdena vi har kan ingen kopiera. Han är fostrad här från 2016, han har tränat mycket i hallen, han gillar hallen och han har många kompisar här. 

– Och det här formatet och konceptet, att kunna sitta nära och vara familjärt är något de stora sponsorerna vill behålla. Närheten är något unikt, säger Jonsson.

Han spekulerar i att det skulle kunna finnas intressen för att arrangera en stavhoppsgala likt den höjdhoppsgala med världens bästa som nyligen arrangerades i Qatar under världsmästaren Mutaz Barshims namn. Den galan är sannolikt inspirerad av Mondo Classic.

Hur ser du på framtiden?
– Vi tror på konceptet och att man ska göra det till nya upplevelser för varje år även om kärnan är en världsklasstävling i stavhopp. Lavillenies höll i tio år och Bubkas också. Vår ambition är 5-10 år. Han har ju själv sagt att han vill fortsätta och utvecklas i 15 år till.

undefined
Amerikanen Sam Kendricks, Armand Duplantis, och norrmannen Pål Haugen Lillefosse under presskonferensen inför fjolårets gala i IFU Arena.

Huvudpersonen Mondo är förutom deltagandet i tävlingen delaktig med åsikter om eventet och det var han och hans bror som skapade logotypen. Han bidrar även i marknadsföringen.

Många i föreningen fungerar som ideella funktionärer under tävlingsdagen. Ideellt jobbar även Peter Jonsson och övriga i tävlingsledningen trots att det tar mycket tid.

– Jag brukar ta semester en vecka innan för då hinner jag inte med det vanliga jobbet. Jag behöver ha fullt fokus. 

För stunden är det lite lugnare:

– Nu är vi i den fasen att vi har feedbackmöten med sponsorerna. Från och med hösten har vi 15 funktionsansvariga, för säkerhet, publikvärdar, marknadsföring med mera. På själva tävlingsdagen är det 120 personer som är funktionärer.

undefined
Armand Duplantis.

Avslutningsvis kan vi berätta vad tävlingsnamnet Mondo Classic kommer ifrån. Det visar sig inte vara något nyuppfunnet utan något som funnits med Armand Duplantis länge.

– Det var så det hette det när han och polarna spelade poker en gång i tiden, avslöjar Peter Jonsson. 

undefined
Armand Duplantis förvarar en del av sina stavar i IFU Arena.
Mondo Classic

Siffror gällande Mondo Classic 2023

Åskådare IFU: 2 300.

1 070 000 tittare såg minst tre minuter av Mondo Classic inkl Sportnytts sändning.

Räckvidd livesändning SVT 2: 746 000. Starter live SVT play: 118 000.

Visningar TikTok: 220 000

Starter reels Instagram: 1 500 000.

Möjlig publik på internationella tv-sändningen (Latinamerika plus Frankrike): 50 miljoner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!