- Det här är del 3 i UNT-sportens artikelserie "Mondo" & Uppsala.
Nyligen släppte sportjätten Puma sin första globala reklamkampanj på tio år, Forever. Faster. "Mondo" Duplantis var ett av de utvalda affischnamnen för kampanjen. Det har nu gått fem år sedan Puma lyckades knipa honom till sitt stall på ett långtidskontrakt.
Då hade stavstjärnan hunnit med att vinna EM i Berlin på fantastiska 6,05 meter – som 19-åring. Sedan dess har det blivit ytterligare två EM-guld, fyra VM-guld och ett OS-guld. Och en mängd världsrekord.
Trots avtal med energidryckesföretaget Red Bull, klocktillverkaren Omega och elbilsföretaget Polestar har avtalet med Puma uppgetts vara det klart tyngsta, enligt Duplantis agent Daniel Wessfeldt.
Men att säga att "Mondo" är hetare än lava på marknaden vore att överdriva en aning. Åtminstone med tanke på de otroliga framgångarna. Det hävdar varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon, författare och grundare till byrån Passion Lab som bland annat jobbar med varumärken, reklam och sponsring.
Han hävdar att varumärket Mondo är underskattat. Inte minst i Sverige.
– Jag är fascinerad över att han inte varit ännu större. Som reklamsymbol, att han inte använts ännu mer, säger Turner Olovzon.
Han jämför med när det var som störst fokus på andra stora och kända svenska friidrottare, som Carolina Klüft och systrarna Jenny och Susanna Kallur.
– Han är ju större än vad de var i prestation och ett större namn på den internationella marknaden, men i Sverige kanske han inte är lika stor som Stefan Holm ens även om det nu börjar komma lite mer reklamsamarbeten.
– Och vad jag förstår har inte prislapparna varit så jättestora heller, lägger experten till.
Turner Olovzon tycker att vi svenskar vaknade rätt sent med att förstå storheten och funderar på om anledningen till att UIF-stjärnan kanske inte blivit större än vad han är kan bero på hans amerikanska ursprung.
– Det intressanta med Mondo är att han har alla rätt. Han är en "likeable" person och han är charmig men har ändå inte riktigt brutit igenom. Kanske är det för att han haft en amerikansk touch i hela sin approach, en sån framtoning, och att han inte blivit så folkkär i stugorna som vissa andra mer hemvävda. Duplantis blir nån slags internationell stjärna som hamnar mellan stolarna. Och om vi ser på Idrottsgalan så borde han ha vunnit fler priser där, säger Turner Olovzon.
Så har det i alla fall varit, hävdar han.
– Men det har hänt något senaste året eller så. Det har börjat hända saker och kanske är då så att han efter en lång och krokig resa nu verkligen går hem i stugorna. Jag tror inte att det funnits en aversion eller ett motstånd men jag tycker att han borde ha synts ännu mer utifrån prestation och hans plats i världen. Han borde haft ännu mer exponering. Det kommer mer och mer och det tog kanske tid att acceptera honom som svensk.
– Det som är positivt för Mondo är att konkurrensen kanske minskat. Det finns inte lika många fixstjärnor och han skulle kunna ta sig till toppen (samarbetsmässigt). Han har alla möjligheter att kunna ha högsta beloppen i Sverige men jag tror inte att han haft det tidigare.
När det kommer till ett par av Armand Duplantis största samarbeten, som Puma och Red Bull, kan det vara så att just de gynnar stjärnan på andra sätt än ekonomiskt.
– Båda tillför en dimension. Många tror att det är ensidigt, att ett kommersiellt varumärke skor sig, men kan vara åt båda hållen. I Mondos fall tror jag att det kan addera saker. De varumärkena har en touch av det han saknar ibland. I Red Bull exempelvis finns en viss rebelliskhet, humor och knasighet. Yngre målgrupper har inte samma inställning (till sponsorsavtal) som äldre, att man bara är köpt, utan en yngre målgrupp ser det mer som samarbeten och status åt båda hållen. Det är så det funkar på internationella marknaden, individer byggs av varumärken, säger Turner Olovzon.
– Ett sätt att mäta status är att titta på vilka sponsringssamarbeten man har och där tror jag inte Mondo fått det han förtjänar. Men det bubblar nog.
Han är på väg mot nåt större?
– Det tror jag absolut. Man kan inte säga late bloomer om honom idrottsligt men som varumärke. Han får kanske en retroaktiv belöning för sina prestationer. Och så kan det absolut se ut ibland.