- Det hÀr Àr del 3 i UNT-sportens artikelserie "Mondo" & Uppsala.
Nyligen slÀppte sportjÀtten Puma sin första globala reklamkampanj pÄ tio Är, Forever. Faster. "Mondo" Duplantis var ett av de utvalda affischnamnen för kampanjen. Det har nu gÄtt fem Är sedan Puma lyckades knipa honom till sitt stall pÄ ett lÄngtidskontrakt.
DĂ„ hade stavstjĂ€rnan hunnit med att vinna EM i Berlin pĂ„ fantastiska 6,05 meter â som 19-Ă„ring. Sedan dess har det blivit ytterligare tvĂ„ EM-guld, fyra VM-guld och ett OS-guld. Och en mĂ€ngd vĂ€rldsrekord.
Trots avtal med energidryckesföretaget Red Bull, klocktillverkaren Omega och elbilsföretaget Polestar har avtalet med Puma uppgetts vara det klart tyngsta, enligt Duplantis agent Daniel Wessfeldt.
Men att sÀga att "Mondo" Àr hetare Àn lava pÄ marknaden vore att överdriva en aning. à tminstone med tanke pÄ de otroliga framgÄngarna. Det hÀvdar varumÀrkesexperten Niklas Turner Olovzon, författare och grundare till byrÄn Passion Lab som bland annat jobbar med varumÀrken, reklam och sponsring.
Han hÀvdar att varumÀrket Mondo Àr underskattat. Inte minst i Sverige.
â Jag Ă€r fascinerad över att han inte varit Ă€nnu större. Som reklamsymbol, att han inte anvĂ€nts Ă€nnu mer, sĂ€ger Turner Olovzon.
Han jĂ€mför med nĂ€r det var som störst fokus pĂ„ andra stora och kĂ€nda svenska friidrottare, som Carolina KlĂŒft och systrarna Jenny och Susanna Kallur.
â Han Ă€r ju större Ă€n vad de var i prestation och ett större namn pĂ„ den internationella marknaden, men i Sverige kanske han inte Ă€r lika stor som Stefan Holm ens Ă€ven om det nu börjar komma lite mer reklamsamarbeten.
â Och vad jag förstĂ„r har inte prislapparna varit sĂ„ jĂ€ttestora heller, lĂ€gger experten till.
Turner Olovzon tycker att vi svenskar vaknade rÀtt sent med att förstÄ storheten och funderar pÄ om anledningen till att UIF-stjÀrnan kanske inte blivit större Àn vad han Àr kan bero pÄ hans amerikanska ursprung.
â Det intressanta med Mondo Ă€r att han har alla rĂ€tt. Han Ă€r en "likeable" person och han Ă€r charmig men har Ă€ndĂ„ inte riktigt brutit igenom. Kanske Ă€r det för att han haft en amerikansk touch i hela sin approach, en sĂ„n framtoning, och att han inte blivit sĂ„ folkkĂ€r i stugorna som vissa andra mer hemvĂ€vda. Duplantis blir nĂ„n slags internationell stjĂ€rna som hamnar mellan stolarna. Och om vi ser pĂ„ Idrottsgalan sĂ„ borde han ha vunnit fler priser dĂ€r, sĂ€ger Turner Olovzon.
SÄ har det i alla fall varit, hÀvdar han.
â Men det har hĂ€nt nĂ„got senaste Ă„ret eller sĂ„. Det har börjat hĂ€nda saker och kanske Ă€r dĂ„ sĂ„ att han efter en lĂ„ng och krokig resa nu verkligen gĂ„r hem i stugorna. Jag tror inte att det funnits en aversion eller ett motstĂ„nd men jag tycker att han borde ha synts Ă€nnu mer utifrĂ„n prestation och hans plats i vĂ€rlden. Han borde haft Ă€nnu mer exponering. Det kommer mer och mer och det tog kanske tid att acceptera honom som svensk.
â Det som Ă€r positivt för Mondo Ă€r att konkurrensen kanske minskat. Det finns inte lika mĂ„nga fixstjĂ€rnor och han skulle kunna ta sig till toppen (samarbetsmĂ€ssigt). Han har alla möjligheter att kunna ha högsta beloppen i Sverige men jag tror inte att han haft det tidigare.
NÀr det kommer till ett par av Armand Duplantis största samarbeten, som Puma och Red Bull, kan det vara sÄ att just de gynnar stjÀrnan pÄ andra sÀtt Àn ekonomiskt.
â BĂ„da tillför en dimension. MĂ„nga tror att det Ă€r ensidigt, att ett kommersiellt varumĂ€rke skor sig, men kan vara Ă„t bĂ„da hĂ„llen. I Mondos fall tror jag att det kan addera saker. De varumĂ€rkena har en touch av det han saknar ibland. I Red Bull exempelvis finns en viss rebelliskhet, humor och knasighet. Yngre mĂ„lgrupper har inte samma instĂ€llning (till sponsorsavtal) som Ă€ldre, att man bara Ă€r köpt, utan en yngre mĂ„lgrupp ser det mer som samarbeten och status Ă„t bĂ„da hĂ„llen. Det Ă€r sĂ„ det funkar pĂ„ internationella marknaden, individer byggs av varumĂ€rken, sĂ€ger Turner Olovzon.
â Ett sĂ€tt att mĂ€ta status Ă€r att titta pĂ„ vilka sponsringssamarbeten man har och dĂ€r tror jag inte Mondo fĂ„tt det han förtjĂ€nar. Men det bubblar nog.
Han Àr pÄ vÀg mot nÄt större?
â Det tror jag absolut. Man kan inte sĂ€ga late bloomer om honom idrottsligt men som varumĂ€rke. Han fĂ„r kanske en retroaktiv belöning för sina prestationer. Och sĂ„ kan det absolut se ut ibland.