Båda Sirius matchtröja och Uppsala Fotbolls är fylld av reklam för olika sponsorer. Sirius matchtröja har reklam för åtta olika företag, lika många ungefär som Uppsalas matchtröja i elitettan. Flera av företagen återfinns på båda matchtröjorna, men trots det skiljer det väldigt mycket i vad föreningarna drar in på tröjreklamen. Sirius värderar sin matchtröja till runt tio miljoner, att jämföra med runt en miljon för Uppsalas tröja. En skillnad på nio miljoner.
– Företagen lägger oerhört mycket mer på herr samtidigt som våra tjejer gärna vill träna lika mycket som herrarna, men det går ju inte om vi inte har pengar att anställa spelarna. Det är tufft att ha det livet och det är klart att vi skulle vilja ha bättre förutsättningar, säger Uppsalas klubbchef Gunnar Källsten som dock poängterar att man är tacksam för den sponsring man får.
– Det är intressant att jämföra särskilt i ett jämställdhetsperspektiv, säger Sirius marknadschef Cilla Fischer.
Att räkna ut exakt vad klubbarna drar in på tröjreklam är inte helt enkelt eftersom både Sirius och Uppsala Fotboll säljer paket och koncept där mer ingår än "bara" loggan på matchtröjan. När UNT ber båda föreningarna att värdera matchtröjan så blir det alltså runt en miljon för Uppsala Fotboll – och tio miljoner för Sirius.
Vad kostar en plats på er tröja?
– Det handlar om position och storlek, det är svårt att säga exakt. Vi har allt från sexsiffriga belopp till femsiffriga, det är en specifik deal med varje sponsor. Att de lägger mer någon annanstans är ingen hemlighet, annars hade vi också haft 15 miljoner i sponsorintäkter. Det måste kosta mer, säger Källsten.
Totalt drog Uppsala Fotboll, som bröt sig loss från Sirius efter säsongen 2016, in 1,7 miljoner kronor i sponsorintäkter förra säsongen. Detta kan jämföras med Sirius som under debutåret i allsvenskan sålde för 14 miljoner kronor - och ändå inte nådde de mål man hade satt upp.
– Det är skillnad på herr- och damfotboll och annan exponering i media och sedan finns det ett värde i om det är många på matcherna, det är synbarheten som alla vill åt. Vi försöker att utveckla det framåt och det pågår ett stort arbete med alternativ sponsring, säger Källsten.