Uppsala fotboll bildades i november 2016 då man övertog damverksamheten från Sirius. Både 2020 och i år, 2023, spelar klubben i allsvenskan. Trots det verkar man inte ha gjort något större avtryck på Uppsalaborna. I en undersökning som föreningen låtit genomföra bland Uppsalabor i åldrarna 17 till 80 år svarar nämligen hela 79 procent av de 609 tillfrågade att de inte känner till något eller mycket lite om föreningen. Det presenteras i den hållbarhetsrapport som Uppsala gjort.
"Vi har ett stort arbete framför oss när det kommer till att öka kännedomen om vår förening. Ambitionen är att vi under 2023 ska kunna arbeta mer uppsökande ute på stan för att skapa engagemang kring föreningen", skriver klubben och meddelar att man 2024 kommer göra en ny varumärkesanalys.
Uppsalas publiksnitt i allsvenskan är 439, vilket är fjärde sämst i serien, men i skrivande stund även Uppsalas bästa någonsin. Det dras dock upp rejält av de 649 som var på plats när Hammarby kom på besök. I elitettan förra året snittade laget 335 personer vilket då var näst bäst i serien. Snittet har annars legat ganska stabilt sedan säsongen 2019.
Uppsalas snitt
2023: 439 (8/13 hemmamatcher spelade)
2022: 335
2021: 306
2020: 0 (Pandemi)
2019: 311
2018: 156
2017: 164
2016: 152 (Sirius)
2015: 158 (Sirius)
2014: 161 (Sirius)
2013: 309 (Sirius)