UNT publicerade en artikel i onsdags om den virala hamburgaren som fått över 350 000 visningar på Twitter. Hamburgaren kritiserades främst för att den serverades fryst men också för bristen på tillbehör och det höga priset.
– Det man kan konstatera att nivån av den hamburgaren är alldeles för dålig. Vi förväntar oss mer av kioskerna såklart, säger Sirius evenemangsansvarig Linus Wallén.
Att kioskerna på Studenternas håller en för låg nivå kommer inte som en nyhet för Sirius fotboll. Sedan hösten 2021 har kioskerna i arenan stuckit ut i deras kundundersökning, som de genomför efter varje match, i negativ bemärkelse.
– De här undersökningarna har vi haft till grund när vi har pratat med Uppsala kommun och restauratören Triller för vi vill ju att allting ska bli så bra som möjligt under våra matcher. Vi har sagt att det här behöver vi göra något åt. Min upplevelse är att alla parter är överens om det men sedan har det av någon anledning stått stilla och stampat lite grann.
Hur kommer det sig att man inte gjort något ännu?
– Min uppfattning är att det behöver hända mer saker på arenaägarnivå så att man tar de problemen som finns kopplat till arenan och gör något åt det. För annars kommer det att kvarstå.
Vad önskar ni att kommunen gör?
– Den ena delen är förutsättningarna och det är en jätteviktig sak. Jag har lagt fram konkreta förslag på vad man kan göra och det är fler kiosker, rinnande vatten, tydligare köer och skärmar så man kan använda tekniken för att kunna få fler sälj och bättre leveranser, säger Wallén och fortsätter:
– Det andra är restauratören. Det finns många olika delar i kiosken som är viktiga och som måste fungera för att det ska bli en bra helhetsupplevelse.
Lotta Triller, grundare av Triller mat och bröd, är inne på samma spår som Wallén och berättar att det optimala skulle vara att få ordning på ett fungerande kösystem. Då kan personalen i kioskerna vara så effektiva som möjligt när det är dags för själva betaltillfället.
– Det är vår sak att se till att vi har ett bra sortiment men sedan kan jag tycka att det är arenans sak att själva flödet fungerar bra. Det är en otroligt svår logistik, de kioskerna som finns och hur de är utformade. Det är inte bra. Vi försöker göra det bästa vi kan, och vi har gjort efter bästa förmåga med de förutsättningar vi har
Vad skulle ni behöva för att kunna göra ert jobb så bra som möjligt?
– Jag tror det skulle hjälpa till mycket bara vi skulle få skyltar och ett tydligt kösystem. Jag kan ju också tycka att det skulle vara någon kiosk till på huvudläktaren för att det är där det stora trycket är.
Thomas Perslund, vd på för Uppsala kommun arenor och fastigheter, håller med om att det behöver investeras pengar i kioskfrågan.
– Det finns vissa brister i Studenternas, kioskerna är en sådan. Vi har tagit fram ett nytt program för vissa delar som behöver färdigställas och där väntar vi egentligen på ett beslut nu. Jag hoppas att vi kommer att få till det nu under året.
På frågan varför inget åtgärdats ännu svarar han:
– Det har pågått ett antal utredningar kring kioskerna och det är ju så att det finns olika vägval och därför är det viktigt att vi gör rätt vägval. Det är inte bara en "quick fix" utan vi behöver titta på att vi gör rätt saker.