IK Uppsala Fotboll har tidigare berättat att man förväntar sig ha en budget på omkring 2,5 miljoner kronor under 2017. Hur stor del av den totala sponsorkakan som den nya huvudsponsorn HSB går in med i det nyskrivna avtalet, som gäller över tre år, ville ingen av parterna kommentera.
– Men just nu är det en ganska stor del eftersom vi fortfarande är i en process och inte har alla sponsorer klara än. Det pågår samtal med flera aktörer inom Uppsalas näringsliv, säger Helen Åsbrink, styrelseledamot i IK Uppsala Fotboll.
Huvudsponsorn ska framför allt synas på matchdräkterna, och det handlar om en viss summa varje år som inte öronmärks på något särskilt sätt, enligt HSB:s informationschef Fredrik Alpin.
– De ska ha en stor frihet att använda pengarna på det sätt som gynnar deras verksamhet mest.
Klubben presenterade ett halvdussin nya samarbetspartners på presskonferensen. Även klubbens vision och grafiska profill, som spelarna i laget varit med och tagit fram, avtäcktes.
Kommunvapnet och passionen för fotbollen sades vara ett par av inspirationskällorna till det klubbmärke som innehåller såväl ett lejonhuvud som ett hjärta, och den vinröda färgen beskrevs som en blandning av Sirius blå och den röda färg som symboliserar Uppsala. Redan nu jämför sig den nya Elitettan-klubben med sina framtida allsvenska (?) konkurrenter.
– Färgen gör oss unika, det är inget lag i allsvenskan som har den, säger Helen Åsbrink.