Det var strax innan årsskiftet till 2017 som Sirius presenterade det nya femårsavtalet med Lagardére. Företaget skulle hjälpa Sirius med försäljningen och placerade också en säljare (Jonas Ahnlund) hos klubben. Målet var, enligt Sirius klubbchef Michael Lundgren, att Sirius till säsongen 2020 skulle omsätta 85-90 miljoner kronor. I somras stod det dock klart att Lagardére avslutar sina engagemang i Sverige, som tidigare även innefattat bland annat AIK, Örebro och Friends Arena. Från och med den 1 mars har nu företagets avtal med Sirius tagits över av en annan part.
– Lagardére har tagit ett principbeslut att lämna fotbollen i Norden. Det beslutet är taget och de avtal som hade var med några fotbollsklubbar, bland annat Sirius, har man fört över på en annan avtalspart, säger Sirius ordförande Ove Sjöblom.
Den som har tagit över avtalet är Fredrik Hellqvist, samme person som var ansvarig för det "gamla" avtalet hos Lagardére med Sirius. Hellqvist driver nu ett eget bolag som har hand om både Sirius och Halmstad.
– Det är formellt ett nytt bolag, men det har inte märkts någon större skillnad för oss, säger Sjöblom.
Hur har det första året fungerat?
– Vi tycker att det har fungerat jättebra. Utan Lagardéres kompetens kring produktkatalog och prissättningar hade vi haft svårt att nå dit vi nådde. Nu nådde vi inte hela vägen fram ändå, men det hade varit ännu svårare utan deras professionella hjälp. Nu får vi ett närmare samarbete och kan jobba tajt ihop. Vi tror att det kommer att bli bra, säger Sjöblom.
Förra året sålde Sirius för 14 miljoner kronor och till årets säsong är målet att öka den siffran och landa på 20 miljoner.
– Det är klart att det är en bra möjlighet och en rolig utmaning att jobba med Sirius. Tittar man till framtiden, om Sirius ska bli det stabila allsvenska laget, så måste alla intäkter öka, inte minst sponsorintäkterna. Just nu ligger vi i fas, vi har sålt mer nu än vad vi gjorde på hela förra året, säger Fredrik Hellqvist.
UNT har tidigare berättat att Sirius vid sitt årsmöte den 22 mars kommer att redovisa ett litet plusresultat, detta trots att man inte nådde de uppsatta säljmålen som Sjöblom pratar om.
Det talades om 90 miljoner i omsättning (32,7 miljoner 2016) till 2020, är det fortfarande målet?
– Jag tror att man får se de 90 miljonerna i ett femårsperspektiv, ambitionen är på längre sikt. Ska vi vara med och konkurrera så måste vi upp i de nivåerna, så är det, säger Ove Sjöblom.
Fredrik Hellqvist tror dock att Sirius kan landa runt den summan om två säsonger.
– Sirius drog in 14 miljoner i sponsorintäkter i fjol. Om man tittar på potentialen som Sirius har så är jag ganska säker på att man kan fördubbla den siffran med gott hantverk. Då har man knappa 30 miljoner där, sedan kickar det nya tv-avtalet in 2020 också. Det är nog inte så himla långt ifrån sanningen. Det låter kanske mycket, men så långt ifrån ska det inte behöva vara, säger Hellqvist.