Jimmy Wicksell från Uppsala MK hade varit en lovande motocrossförare i några år. Inte överst på den totala prispallen, men det var nära – många gånger. Det var under en motocrosstävling i augusti i fjol som Wicksell vurpade och trasade sönder axeln. En tid av rehabilitering följde. Tid för reflektion.
– Det var då jag började fundera på att satsa mer på enduro. Jag hade kört lite enduro tidigare, men det var crossen som var nummer ett. Enduron hade mest varit för skojs skull, något SM och någon Kåsa.
Det ena ledde till det andra för Jimmy Wicksell.
Funderingarna blev en realitet. Från och med nu – alltså under hösten 2019 – var det enduro som blev prioriterat. Nu var det Göta MS i Enköping som gällde.
– När jag körde cross var det enduron som alltid kom i andra hand, som jag körde ibland för att det var kul, men nu är det tvärtom. Jag bestämde mig för att ge enduron en ärlig chans, men jag har inte hunnit träna så mycket, jag känner mig lite inslängd i det, säger Wicksell med ett litet skratt.
Att byta från motocross till enduro låter som ett litet steg, men så är det inte. Det största skillnaden är åktiden. I cross kör man i 25 minuter och i enduro är det uppåt 5–6 timmar.
Trots Jimmy Wicksells korta endurokarriär, som dessutom är skadefylld (mer om det senare), så har han redan haft stora framgångar, som till exempel på VM i mars 2019. Jo, ni läste rätt, han körde VM mitt under den brinnande crosskarriären. Och det var egentligen inte ens meningen att han skulle köra VM-deltävlingen.
– Vi skulle åka ner till Holland för att träna cross men vi lastade in en endurocykel i bussen och stannade till i Tyskland för att åka enduro-VM, mest som en kul grej, säger Wicksell.
Den "roliga grejen" blev ännu roligare när tävlingen summerades.
– Jag visste inte alls hur det skulle gå för mig, om jag skulle komma sist eller så, men jag tror att jag blev åtta i min klass, junior-VM klass två, säger Wicksell.
Men trots det fina VM-resultatet var det motocross som var huvudsporten för Jimmy Wicksell. Och EM-tävlingen i enduro i Slovakien förra sommaren fick honom verkligen inte på några andra tankar. Tvärtom.
– Hotellet som jag skulle bo på höll på att renoveras och var stängt, så det var bara att leta efter ett nytt, och när jag skulle anmäla mig till tävlingen var det strul med betalningen och när vi skulle starta öste regnet ner och jag kom knappt fram i spåret, och då blev enduro lite för mycket för mig, säger Wicksell.
Men bara någon månad senare (i augusti i fjol) kom skadan som vi har berättat om, och under rehabtiden det definitiva beslutet, att sadla om från cross till enduro. Då var ösregnet i Slovakien glömt.
– När det regnar och endurospåret är sönderkört så längtar man till crossen, men när crossbanan är lerig och det regnar så längtar man till enduron, säger Jimmy Wicksell.
På grund av skadan, den södertrasade axeln efter vurpan i augusti fjol, blev den gångna vintern lite stympad för Wicksell. Inte mycket till kvalitetsträning.
– Jag åkte motorcykel, men det var mest för att få timmar, säger han.
När säsongen kom igång i vintras visade Jimmy Wicksell hur bra han är. Utan en ordentlig träningsvinter – och nybörjare som han är i enduro – vann han Östra Open som avlutades med Arlandas deltävling i början av mars.
Men så kom nästa bakslag: ännu en skada, för tio veckor sedan.
– Jag vurpade på träning och bröt nyckelbenet. Jag kan inte köra för fullt än, men om ska man bli skadad var det väl rätt tid nu, säger Wicksell och syftar på den hittills inställda säsongen.
Just nu är det ingen som vet om hela säsongen kommer att ställas in eller om det blir en förkortad variant. Faktum är att Jimmy Wicksell var på väg ner till Italien när viruspandemin exploderade.
– När Italien stängde skulle vi åka till Spanien i stället och vi hade precis packat bussen när Patricia (Eneroth, på Svemo) ringde och sade att vi skulle stanna hemma.
Just nu är det bara träning på Jimmy Wicksells enduroprogram.
Han går för övrigt i pappa Dick Wicksells fotspår. Han började också med motocross och fortsatte med en framgångsrik endurokarriär och avslutade med att köra rally.
Likheten med pappas karriär är dock inget som Jimmy har tänkt så mycket på.
– Men jag får väl börja spara nu då om jag ska ha råd med en rallybil, säger han med ett skratt.