– Sådär, nu är det lugnt. Jag har precis varit inne och fått lite massage, säger han när jag når honom på mitt andra försök.
Richard Alun, tävlande för Enköpingsklubben Göta, men boende i Eskilstuna, är den av hemmaförarna som kanske satsat mest inför den tuffa utmaningen som Novemberkåsan innebär.
– Jag har tränat en hel del. Sedan den första oktober följer jag ett noggrant utformat schema med träningspass. Det har blivit fruktansvärt mycket träning, faktiskt.
Och det innebär rent konkret?
– Två timmars fysträning varje måndag. Sedan är det 90 minuter på motorcykel tisdag till torsdag, innan fredagen blir vilodag. Från motorcykeln alltså – fysträning ska göras. Sedan blir det ännu mer motorcykel under helgen, så det blir träning varje dag.
Hur har det varit?
– En veckas träning har motsvarat ungefär tre veckor om man jämför med övriga året. Jag har suttit och skavt så fruktansvärt mycket på motorcykeln den senaste tiden.
Med tanke på vad som väntar åkarna under de närmsta dygnen så är inte Richards träning på något sätt överdriven.
– De i Enköping som jobbat med banan och så är väldigt rutinerade. Det kommer bli en riktigt bra tävling, men otroligt tuff – vissa ställen är verkligen superleriga. Men det värsta är nog längden på årets lopp. Det kommer att bli de mest tränade som kommer att komma i mål, inga fler.
Vad har du för förväntningar?
– Det ska bli kul som fan, rent ut sagt. Men det är samtidigt så fruktansvärt långt och grisigt.
Skräckblandad förtjusning låter det som?
– Ja men så är det. När man är ute och kör så tänker man ofta ”varför i helvete gör jag det här?”. Men snabbt efter målgång inser man hur coolt det har varit och då längtar man till nästa år. Man kan komma körandes mitt i natten och där står helt plötsligt 2000 personer och hejar fram en, med brasor tända lite här och var. Det enda man hoppas på är att det inte bli regn under nattetappen.
Det blir fjärde Novemberkåsan för Richard Alun. Hans bästa placering hittills är en tredjeplats – någon han hoppas kunna förändra i år.
– Jag satsar på vinst i seniorklassen. Det är mitt sista år där innan jag blir elit. Jag är lite orutinerad fortfarande, jag har ju bara kört i fyra år, men jag har förberett mig på bästa sätt.
Vad blir viktigt i helgen?
– Förberedelserna, att man har ätit mycket, exempelvis. Sedan att man har koll på allting – skulle något strula och man inte har koll på grejerna blir det svårt. Men viktigast av allt är huvudet. Rent fysiskt orkar man alltid lite till, men har man inte huvudet med sig så fungerar inte heller kroppen.