Peter Rundström har kört dragracing sedan 1991 och bygger sina egna motorcyklar, inför olika tävlingar kan han ha olika ambitioner kring tävlandet. Ibland vill han köra så fort som möjligt och testa hojen – men förstås även för att vinna.
– Jag åker inte till Tierp för att komma sist. Jag vill ta en pallplats men det finns många duktiga förare. Klassen har blivit väldigt tajt och det finns nog uppemot tio förare som kan ta en pallplats i helgen.
I Super Comp Bike kör man mot ett index och får inte köra fortare än 8,50 sekunder. Det betyder att man måste vinna mot motståndaren men inte köra för snabbt, då kan man bli utslagen.
– Man kör först och främst mot sig själv. Kör man mot motståndaren förlorar man, så enkelt är det, skrattar Peter. Man måste lära sig sin motorcykel så att man känner i ryggmärgen hur fort det kommer att gå.
Peter Rundström tävlar i två olika klasser under säsongen beroende på vilken tävling det är. Förutom Super Comp Bike, som han kör i helgen, brukar han tävla i klassen Pro Street Bike och det roligaste med dragracingen är när allting ”faller på plats”.
– Att få fundera och utveckla alla bitarna helt själv är roligast. Känslan och adrenalinkicken då man har full koncentration på det man ska göra för att vinna på ”rätt sätt”.
Eftersom Peter är tekniskt intresserad vill han bygga allt själv och se att det fungerar. Målet är självklart:
– Jag vill känna att det man har skapat verkligen fungerar, att det är driftsäkert och håller en hel säsong utan att något går sönder.
Motorcykeln som Peter kör är en Honda Blackbird med turbo. Motorn är på 1100cc och ligger på 425 hästkrafter. Den är utrustad med en ”multistagekoppling” vilket innebär att man ger full gas i starten och släpper kopplingen direkt. Det snabbaste han har kört med den är 299 km/h och snabbaste tiden är 7,71 sekunder.
På Tierp Arena i helgen tävlar han i EDRS-serien, en tävling över femton deltävlingar. I samma klass finns ytterligare tre upplänningar, Peter Östlund från Älvkarleby som låg bäst till med 55 poäng tillgodo på Peter Rundström i serien, därefter är det tätt mellan Göran Bodsäter från Uppsala och Tony Andersson från Enköping.
Efter torsdagens tre kvalrundor låg Peter Rundström sexa med de övriga upplänningarna i rad efter sig i kvalserien. Noterbart i övrigt från torsdagens kval var att Peter Östlund körde sönder växellådan, han var dock tillbaka med ny låda på fredagsmorgonen. Rundström körde för snabbt i de två första rundorna men justerade lite på motorn och fick en giltig kvaltid.
– Det var bra bana och bra väder, motorcykeln gick jättebra. Det var svårt att inte köra för fort, berättar Peter som justerade motorn inför den tredje kvalrundan och körde in på en placering i den ”stege” som till slut avgör i vilken ordning man ska köra i helgens elimineringar.
De första två kvalrundorna var bland det bättre som Rundström kört överhuvudtaget men räknas inte då han körde fortare än 8,50 sekunder. Fredagens enda kvalrepa gav inte någon förbättring placeringsmässigt.
– Det var klart sämre väder som påverkade motorcykeln mycket mer än vad jag trodde, förklarar han.
Hela fredagen blev en lång väntan för Rundström och de övriga på grund av det långvariga regnuppehåll som drabbade Tierp.
– När det regnar så umgås vi med andra på banan och väntar på besked om det blir några fler kvalrundor eller om det blir elimineringar direkt, säger Peter.