0–100 km/tim på 0,8 sekunder ...

För 15 år sedan blev Anita Mäkelä Europamästare. I helgen kommer finskan till Tierp som EM-ledare efter segern i premiären på Santa Pod Raceway i England.

Foto: Tomas Lundin

Dragracing2015-06-04 17:17

EM i dragracing avgörs på Tierp Arena under veckoslutet. På söndag klockan halv tre startar finalpasset med bland annat värstingklassen Top Fuel.
När EM hade premiär i England i slutet av maj var Anita Mäkelä snabbast – och nu är det med största säkerhet bara guld för den rutinerade finskan, som har tävlat på relativt hög nivå sedan 80-talet.

Top Fuel är inte den största klassen sett till deltagarantalet, men det är den klass som är klart mest mytomspunnen och definitivt den motorstarkaste.
Det går att plocka ut 8 000 hästkrafter och "bilarna" klarar 304 meter på ungefär fyra sekunder. Om man talar 0–100 km/tim så tar det 0,8 sekunder – att jämföras med t ex en Ferrari 458 Italia med nästan 600 hästar som gör 0–100 km/tim på 3,4 sekunder.

Det stora svenska hoppet i Top Fuel-klassen är som vanligt östgöten Mikael Kågered. Han blev fyra i premiären på Santa Pod. Problemet för Kågered kan vara att han inte har lyckats så bra på Tierp Arena trots att han har talat väldigt varmt om anläggningen ända sedan dess tillkomst.
Den stora stjärnan måste ändå vara schweizaren Urs Erbacher, som har tre EM-titlar (2007, 2010 och 2011) och som ständigt är med i toppen. Men inte heller Erbacher har vunnit i Tierp de gånger han har startat sedan banan öppnades 2011.
Andra toppnamn är dansken Stig Neergaard, tvåa i premiären, och finländaren Jari Halinen, trea i England.

Bilklasserna på Tierp Arena i helgen är, förutom Top Fuel: Top Mathanol, Funny Car, Top Methanol Dragster, Pro Modified, Pro Stock och så de "billigare" klasserna Super Cars, Top Doorslammer, CompetionEliminator, Super Comp, Pro Street, Super Street, Super Stock och Junior Dragster.
Tvåhjuliga klasser: Top FuelBike, Pro Stock Bike, Super Twin Bike, Super Street Bike, Super CompBike och Super Gas Bike.

Funny Car-klassen går heller inte av för hackor. Lite mer "billiknande" ekipage som har en effekt på runt 3 000 hästkrafter, men frågan är om inte de lättare klasserna är lika roliga att titta på, helt enkelt för att bilarna är så snygga.
Här finns Cheva Camaro, Ford Mustang, Pontiac Firebird och så kanske den finaste av dem alla: Dodge Challenger. Möjligen att Cheva Bel Air från 1955 med sin snygga gallerfront är strået vassare. Det är inga motorsvaga bilar direkt, här talar vi om tider på under fyra sekunder på 0–100.
I Pro Stock Bike (motorcyklar alltså) hittar vi Storvretas Evelina, Ellsa och Robert Karlsson. Kännetecknande för de här hojarna är den långa "svansen" efter bakhjulet för att undvika att de stegrar i starten.

Anmälda förare från UNT:s bevkaningsområde i Tierp:
Robert Karlsson, Elvira Karlsson, Ellsa Karlsson från Storvreta (Pro Stock Bike), Tommy Abrahamsson, Uppsala (Super Comp), Leif Andersson, Märsta (Super Comp), Bengt Stafberg, Vattholma (Super Comp), Mikael Andersson, Bälinge (Pro Street), Roffe Plahn, Enköping (Pro Street),
Marie Wallin, Uppsala (Super Street), Peter Johansson, Uppsala (Super Stock), Jimmy Andersson, Harbo (Super Stock), Erik Wallin, Uppsala (Super Stock), Roberth Häggblom, Älvkarleby (Super Street Bike), Ulf Fridolfsson, Österbybruk (Super CompBike), Jim Forsberg, Storvreta (Super Gas Bike), Magnus Pollack, Österbybruk (Super Gas Bike).

Så avgörs EM-serien

22-25 maj: Santa Pod Raceway, England

4-7 juni: Tierp Arena

2-5 juli: Alastaro racetrackl, Finland

7-9 augusti: Hockenheim Ring, Tyskland

20-23 augusti: Tierp Arena

3-6 september: Santa pod Raceway, England

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!