Arrangörerna på Tierp Arena hade äntligen vädergudarna på sin sida under söndagens tävlingar – och endast några kortare avbrott behövdes när finalerna skulle avgöras.
Det hjälpte dock inte finaljagande Elvira Karlsson som, i Pro Stock Bike, fick ge sig mot Kalle Lyrén i det andra elimineringsheatet. Samma Kalle Lyrén som senare också tog hem slutsegern efter finalseger mot Fredrik Fredlund på tiden 7.0312.
Det bjöds på flera fina rekord på söndagen. Bland annat i finalen av Top Fuel Methanol Dragster där Thomas Nataas, i finalen mot Antti Horto, vann och samtidigt satte nytt europarekord med en topphastighet på hela 500 kilometer i timmen.
Europarekord blev det också för Tierps-åkaren och storfavoriten Michael Gullqvist som i det andra elimineringsheatet av Pro Modified slog till med rekordtiden 5.8454.
– Helgen i stort har varit väldigt lyckad, kul också med europarekordet, säger Michael Gullqvist som väntat tog sig hela vägen till final.
Men väl i finalen fick Gullqvist se sig besegrad. Efter en dålig start var det i stället finländaren Tero Laukkanen som överraskande tog hem segern på tiden 5.9556, vilket var sämre än Gullqvists 5.9031.
– Det är reaktionstiden som avgör. Jag klantade mig i starten helt enkelt. Reaktionstiden var urusel. Han (Tero Laukkanen) var inte heller bra, men min var urusel tyvärr, fortsätter Gullqvist som var riktigt besviken efteråt.
– Det känns riktigt surt. Det kändes som vi hade det här säkert. Men jag förlorade det här racet på startlinjen.
Vad var det som hände?
– Det räcker att man blinkar till så hamnar man ur sync, det var det som hände.
Trots finalförlusten finns fortfarande chansen på en totalseger i klassen för Michael Gullqvist inför den avslutade EM-deltävlingen, men då är det mycket som ska klaffa.
– Efter det här kliver jag upp på en andra plats, men om jag ska ha en chans att vinna allt så lär nog Mattias Wulcan åka ur ganska tidigt i det avslutande racet. Men vi får se, det är absolut inte kört, avslutar Michael Gullqvist.