Våren 2016 presenterade Upsala Cykelklubb förslaget om ”Uppsala cykelcentrum” till kommunen. Och än så länge har responsen varit enbart positiv.
– Till att börja med måste vi få mark av kommunen och förslaget är att utnyttja området vid BMX-banan i Nyby. En stor yta kommer behövas för att rymma en fem kilometer lång asfaltsbana, en velodrombana på 250 meter och en tre kilometer lång cykelcrossbana, säger Göran Mattsson, ordförande i Upsala Cykelklubb.
– Det har funnits planer två gånger tidigare att bygga en velodrom i Uppsala, så nu är det tredje gången gillt som gäller.
Mattsson berättar för UNT att cykelcentrumet skulle vara unikt i Sverige och fylla många olika funktioner.
– Nu gör Uppsala som alla andra städer och bygger arenor för fotboll och ishockey. Det här projektet skapar möjligheter för mängder av olika aktiviteter. Vi skulle kunna göra allt från att lära barn cykla till att arrangera världscupstävlingar, VM och OS. Även breddidrotten skulle få helt nya träningsmöjligheter, inte bara i cykling utan även för till exempel skidåkning och rullstolsåkning.
– Cykelcross är oerhört stort på kontinenten och i Sverige finns det ännu ingen velodrom, så behovet av anläggningar för att kunna arrangera tävlingar är enormt. Det skulle kunna locka många besökare till Uppsala och gynna stadens näringsliv, fortsätter Mattsson.
Hur ska projektet finansieras?
– Vi har varit i kontakt med en hel del intressenter som är beredda att sponsra. Allmänna arvsfonden är ett exempel, men innan vi fått klartecken från kommunen om marken är det svårt att ta det vidare.
– I samtalen med kommunen har vi haft stort miljöfokus. Vi planerar för solvärme och jordvärme vilket man tjänar på i längden, men det är också därför velodromen kostar som den gör, förklarar Mattsson.
Och kostar, ja det gör den planerade arenan för velodrom-cykling. Cirka 350 miljoner kronor med kapacitet för 5000 åskådare. Sedan tillkommer asfaltsbanan vars nota beräknas bli omkring hela en miljon per kilometer, främst av säkerhetsskäl: vid skada ska en ambulans kunna köra på banan. Steg tre blir att anlägga cykelcrossbanan med den uppgrävda jordmassan.
Vad sker nu och den närmaste tiden?
– I november togs projektet med i lokalförsörjnings-planeringen och olika utredningar pågår. I vår hoppas vi på att få ett ja gällande marken för att kunna gå vidare i processen.