23-årige dansken med det svenskklingande namnet Rasmus Wallin var bäst på gatorna söder om Uppsala. Nästan fem timmars cykling.
När det var två varv (av 13) kvar så hände det saker ...
– Vi hade ett bra samarbete under de sista 8–9 kilometerna, säger Wallin.
Team Riwal Cycling hade två cyklister med i utbrytargruppen på fem man: Kim Magnusson och Rasmus Wallin. En klar fördel alltså. Här var det upplagt för en taktisk manöver.
Kim Magnusson var mest aktiv.
– Men det fanns inga order vem som skulle köra, det var fritt för alla, säger Rasmus Wallin efter målgången på Dag Hammarskjölds väg.
I backen från Studenternas upp mot Eklundshof så testade Magnusson ett ryck och han fick med sig norrmannen Sindre Bjerkestrand, som faktiskt bara någon minut tidigare tycktes ha tekniska problem med cykeln.
Bjerkestrands servicebil från Team Ryska Posten körde förbi utbrytargruppen och stannade vid Eklundshof – något skulle ske. Trodde man. Men i stället så valde Bjerkestrand att lägga sig hjul i hjul på Magnusson.
Men så plötsligt, bara en kilometer senare, på Dag Hammarskjölds väg, hände något oväntat: Rasmus Wallin överraskade alla. Han fick direkt någon sekund, som växte jättesnabbt till femtontalet sekunder.
– Jag kände att jag fick en lucka och körde det jag hade och hoppades på att det skulle räcka, säger den segrande dansken.
Det var nu som Magnusson gjorde sitt för att hjälpa sin danske lagkamrat.
Han vägrade (naturligtvis) att göra något dragjobb. Ingen ville dra. Man kom helt enkelt inte överens, så Magnusson kunde helt enkelt sitta med och gotta sig när Wallin drygade ut sin ledning rejält.
– Det var ett superbra teamwork, säger en leende Wallin.
En spurtstrid är förstås rafflande att se, men det här slår det mesta. Som att se när Johan Olsson, eller vem helst, går loss i en masstart på skidor.
För svensk del var det synd att Kim Magnusson hårda arbete inte gav personlig utdelning. Han fick trösta sig med att det blev dubbelt Riwal på prispallen ändå genom dansken Jonas Aaen.
Därmed svarade Team Riwal upp till de egna högt ställda förväntningarna. Det talades nämligen om bara en sak: seger!
För Memil Pro-åkaren Christiffer Eriksson, från Uppsalaklubben CK Uni, blev dagen förstörd direkt.
– Precis efter starten började framhjulet att hoppa. Jag blev tvungen att stanna för att byta hjul, säger han.
Luckan upp till klungen blev stor – alldeles för stor skulle det visa sig.
– Det var full gas direkt efter hjulbytet. Jag försökte verkligen ta mig ikapp, men ensam är inte stark. Jag gick allt jag kunde i en mil och kom ikapp några som hade släppt, men då var jag helt slut, säger Christoffer Eriksson.
Revanschläge redan på söndag, då i Skandis GP.