Crosscart tävlar under Svenska Bilsportförbundets flagga. För er som inte har sett någon bil så ser de ut som hämtade från en Mad Max-film.
Motorerna (i den här klassen, xtreme) är på 750 kubik (en speedwayhoj på seniornivå är på 500) och har en för storleken enorm toppfart på 180 kilometer i timmen. Fast under testen på speedwaybanan i Hallsta har man kommit upp i 80 km/tim.
Tävlingen är sanktionerad av bilsportförbundet, fast den kommer att köras på ett speedwayschema som vi känner igen från EM-deltävlingarna.
Precis som i speedway är det fyra i varje heat och det körs fyra varv.
I grundtävlingen är det 20 heat. De två bästa går direkt till finalen medan trean och sexan kör om de två sista finalplatserna.
Man kan säga att allt kommer att se ut som en speedwaytävling med undantag för att det är bilat i stället för motorcyklar.
Hela den svenska eliten i crosscart kommer att köra.
– Det kommer att gå snabbt, säger Mikael Teurnberg, marknadsansvarig hos arrangerande Rospiggarna.
Att köra crosscart på en speedwaybana är ingen nyhet – men nästan.
– Jag vet att man har kört någon tävling i Kumla tidigare, men för oss blir det första gången. Vi har haft många tävlingar på banan, allt från bilspeedway till skidsport, men aldrig crosscart, säger Teurnberg.
Det som kan ske i den här tävlingen i större utsträckning än i speedway är närkontakten. Det kommer att bli trångt i kurvorna och startmomentet lär bli lika viktigt som i speedway.
– Jag har tävlat på en speedwaybana och det var det roligaste jag har gjort, säger Johan Eklund, crosscartförare från Västerås, som dock inte kommer att tävla i Hallstavik på lördagen eftersom han kör i en annan klass.