Startrampen på nya banan ett "landmärke" i Gränby

Nu är den snart klar, den nya BMX-banan vid Gränby köpcentrum. Det går inte att undvika den stora rampen och guppen när man kommer åkande på Österleden.

Rampen på den nya BMX-banan intill Gränby köpcentrum. I slutet av september är det invigning av banan, som ser pampig och rentav lyxig ut.

Rampen på den nya BMX-banan intill Gränby köpcentrum. I slutet av september är det invigning av banan, som ser pampig och rentav lyxig ut.

Foto: Håkan Lundh

Bmx2024-09-02 05:00

BMX-banan har varit omstridd under många år. Den låg tidigare vid Arenahotellet på den mark där det nu byggs en simhall. Ordväxlingen mellan SMK Uppsala och företrädare för Uppsala kommun har ibland varit hårt.

Men nu är anläggningen snart klar och allt gammalt groll är glömt.

– Det känns jättebra. Vi är nöjd med Uppsala kommun och arenabolaget efter en lång period av osäkerhet. När bygget satte fart och en projektledare tillsattes har vi haft ett jättebra samarbete, säger Jonas Andersson, ordförande i SMK Uppsalas BMX-sektion.

undefined
Gräset har rullats ut mellan banans gupp. I bakgrunden syns en av de doserade och asfalterade kurvorna.

Den pampiga banan kan bli en av Sveriges bästa BMX-anläggningar, eller kanske till och med den allra bästa?

– Stockholm invigde sin bara förra sommaren och den är väldigt fin, men där handlade det också om betydligt större investeringar. Det finns även en bra bana i Ängelholm, men vi får en av Sveriges bästa banor, säger Jonas Andersson, som antyder – lite mellan raderna – att den kanske blir den allra bästa.

Den 28 september är det invigning och då kommer publiken bland annat att få se några uppvisningsvarv.

undefined
Rampen på den nya BMX-banan intill Gränby köpcentrum. I slutet av september är det invigning av banan, som ser pampig och rentav lyxig ut.

Frågan är hur länge den nybyggda banan blir kvar vid Gränby. Det har talats om tio år.

– Det finns andra byggplaner för den här delen av Uppsala, men vi ska få vara kvar i åtminstone tio år, säger Jonas Andersson.

Har ni märkt ett större intresse för BMX trots att banan ännu inte är invigd?

– Många har uppmärksammat att banan byggs och det har kommit en del frågor, men vi har inte fått fler aktiva. Det kanske kommer fler när verksamheten kommer igång. Nu har vi tränat i Märsta och det var en del av våra aktiva som tyckte att det var lite för långt att åka och som tog en paus. Jag hoppas och tror att de kommer tillbaka.

undefined
Startrampen är det som sticker ut mest på den nya BMX-banan. Den syns från "första rondellen" norrifrån vid hamburgerkedjans restaurang.

Den nya banan ser pampig ut, inte minst den stora startrampen, som snart kommer att få startgrindar, men bygget har inte alltid varit så enkelt. Svårast var asfalteringen av kurvorna, som är kraftigt doserade – och höga. Det var så högt att asfalten rann likt lava under beläggningen, men idogt arbete gjorde susen.

Märstas unge landslagsåkare Einar Lindberg (OS i Los Angeles 2028?) har jobbat med slutfinishen på den nya banan. Han har mer eller mindre dragit upp ett spår där banan sedan har byggts.

undefined
Asfalteringen av de höga doseringarna var inte enkel. Asfalten tenderade att rinna som lava nedför "backen."

Nu hoppas SMK Uppsala få arrangera en av deltävlingarna i Swe Cup nästa år, som är det största på svensk BMX-mark tillsammans med SM.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!