Graff påverkas inte av "bråket"

V8 Thundercars samarbete med STCC är över. Skilsmässan blev offentlig under måndagen. ”Det känns faktiskt spännande och annorlunda”, säger Uppsalastjärnan Alexander Graff.

Mot fortsättning. Alexander Graff räknar med en fortsättning i V8 Thundercars – trots brytningen med STCC.

Mot fortsättning. Alexander Graff räknar med en fortsättning i V8 Thundercars – trots brytningen med STCC.

Foto: Mathias Rutegård

Bilsport2015-11-17 12:33

V8 Thundercars (tidigare Camaro Cup) har under flera säsonger varit en supporterklass till STCC. Nu är det slut med det.

– Som jag har förstått det har STCC känt sig hotade av V8-klassen, att V8-klassen har stulit för många förare från STCC:s egna klasser, som STCC, Porsche Carrera Cup och Clio Cup, säger Alexander Graff.

Uppsalaföraren, som tog SM-silver efter en dramatisk final på Ring Knutstorp i september, fick reda på nyheten i söndags kväll och sticker inte under stol med att han blev överraskad.

– Det har varit en lång och förhalad diskussion. Först var det sagt att V8 skulle få två tävlingar i samarbete med STCC, men sedan kom ett nytt beslut att V8 skulle få köra helt själva. Det är ett förvånande beslut kan jag tycka, men samtidigt kände arrangören bakom klassen V8 att om det är så de vill ha det, så kan vi klara oss på egen hand, säger Alexander Graff.

Den motorstarka klassen, som växer i popularitet, bryter sig nu loss från allt samarbete för att under 2016 stå på egna ben. En ny tävlingskalender, nya arenor och arrangörer presenteras inom kort.

– Alltså, det här är rätt intressant och spännande tycker jag. Det kommer inte att bli samma krig som det var för ett par år sedan när TTA och STCC krockade.

– Och V8-klassen som sådan kommer att leva vidare, det är ett bra antal människor som kommer att fortsätta i klassen och det finns flera evenemang, arrangemang och serier i Sverige man kan tänka sig att gå in i, säger Alexander Graff.

Påverkar skilsmässan med STCC ditt val av framtid?

– Nej, jag är intressant av att fortsätta köra i klassen. Och jag är fortfarande förbannad att jag bara blev tvåa i år. Jag har team klart, bil klar och allt runt omkring klart för en fortsättning i V8-klassen. Det är ekonomin som inte är helt säkrad än.

Finns det en risk att klassen glöms bort utan STCC:s flagg?

– Nej, det tror jag inte. Den mest tråkiga nyheten i det här är att vi tappar samarbetet med SVT, men jag vet att det finns fler sätt att synas på än de traditionella sätten.

Oavsett utformning av serie räknar Alexander Graff med ytterligare nyheter för egen del inför 2016.

– Jag tittar på något mer att köra vid sidan av V8, och jag kommer med största sannolikhet att lägga på en till klass för min egen del. Antingen kör jag en hel serie i en annan klass, eller så blir det inhopp. Jag vill fortsätta växa som förare och fortsätta bygga mitt eget varumärke, säger Alexander Graff.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!