Det tog fem säsonger, men sjätte gången gillt var Alexander Graff ute på den breda autostradan som ledde till karriärens första SM-guld i V8 Thundercars, och karriärens andra guld efter segern i JTCC 2008.
Den 30-årige Uppsalastjärnan ledde det tunga mästerskapet från start till mål och har hyllats stort efter sin seger, bland annat som årets manlige idrottare under Uppsala idrottsgala 2016.
Nu talar allt för att Alexander Graff blir kvar i klassen för att försvara sitt mästerskap under 2017 – även om utlandet lockar.
– Jag har ett par saker som jag jobbar på just nu, men som det ser ut just nu blir det en fortsättning i V8-klassen. Möjligen kan det bli V8, plus något annat. Jag är inte omöjlig, jag är öppen för att köra mycket racerbil – det gör jag mer än gärna, säger Alexander Graff.
Sex deltävlingar avgör kommande årets SM för V8 Thundercars, två av dessa ingår dessutom i det nya NEZ-mästerskapet (North European Zone) vars kalender innehåller ytterligare två tävlingar i Estland och Lettland.
Att V8-klassen växer på den internationella scenen är något som lockar Alexander Graff. Lockrop finns bland annat från Australien där V8 Thundercars-konceptet är på väg att etableras under 2017.
– Jag har haft kontakt med arrangörerna från Australien och det väger ganska tungt när man presenterar sig som svensk mästare, säger Graff.
– Det fanns ingen möjlighet att ställa upp med något redan under den här första säsongen, men det finns en chans att göra en stor grej i slutet av säsongen. Australien är ju ett V8-land och har den i mina ögon häftigaste klassen av dem alla i V8 Supercars. Det vore ett drömmål att komma dit och köra och det vore magiskt om det gick att lösa.
Klassen är också på väg att säljas in till Asien där Thailand är först ut. Planer finns för att expandera även till Indonesien, Kina, Sydkorea, Vietnam och Malaysia.
– Det är kul att konceptet växer. Det gör att det blir ännu mer respekterat, det blir tyngre valuta av det man har presterat, säger Alexander Graff.
Men – som sagt – allt talar för att det blir en ny SM-guldsatsning för Alexander Graff. Mycket blir dock nytt. Guldbilen från i fjol är inte längre kvar i hans ägo och hans chefsmekaniker de senaste tre åren, Kim Lind, är värvad till Polestar Cyan Racing och Thed Björks satsning för att bli världsmästare i WTCC.
– Vi har kört ihop i tre år och har haft ett fantastiskt samarbete. Han var som mig, fast mekaniker. Jag är otroligt glad för hans skull, att han får ta det här stora steget i sin karriär, säger Alexander Graff.
Tappet i teamet påverkar hans egen satsning, men inte målsättningen.
– Om jag blir kvar i V8 är det för att jag går för att bli den förste som ska lyckas försvara ett guld.
Något som kanske kan öppna dörren utomlands på allvar?