För Malin väcktes intresset för båtsport tidigt, inte minst genom att föräldrarna hade sommarstuga i Öregrund. Malin, som växte upp Vårdsätra, berättar att hon i yngre år också höll på med hästsport.
– Jag hade egen häst men tyckte att det tog för mycket tid. Sen upptäckte jag båtsporten och blev fast. Vi har alltid haft båtar i familjen så intresset kom naturligt. Jag började träna i gamla båtar.
Inom båtracing finns två olika grenar; offshore och circuit. Att Malin valde att tävla i offshore, förklarar hon med all den tid hon tillbringat i sommarstugan i Öregrund.
– Förhållandena där påminner mer om offshore. Jag gillar teamkänslan i offshore, där man tävlar två och två, till skillnad från circuit där man tävlar ensam.
Liksom all annan motorsport är även båtsporten mansdominerad. Till skillnad från övrig motorsport är dock snedfördelningen inte lika tydlig inom båtsporten. Malin har sin förklaring till det.
– I offshore tävlar man i team om två personer. Det är vanligt att ett team består av en man och en kvinna. Framförallt många navigatörer är kvinnor.
Sedan februari bor Malin i den lilla norska staden Slemmestad, belägen 30 minuter från Oslo. Anledningen till flytten är att förutsättningarna för att hålla på med båtsport är bättre i Norge.
– Jag har mitt team i Norge, både min pojkvän och han som jag tävlar med är norrmän. Det är också en nyttig erfarenhet att komma till en ny plats och klara sig ensam.
Nytt för i år är att Malin gått över till offshoreklassen 3C. Denna skiljer sig från den tidigare 3B-klassen i det att båten är ”stängd”, att man sitter i en cockpit. Båtarna, som är katamaraner, kommer som mest upp i 175 km/h. Malin känner sig sällan orolig när hon tävlar.
– Det går inte att tävla om man är för nervös. När starten väl går övergår nervositeten till fokus. Både jag och min teamkamrat använder oss också av ”tigermask, som gör att man får syrgas om båten skulle välta.
Som all annan motorsport kostar båtsport en hel del pengar. Det faktum att sporten inte heller är speciellt publikvänlig gör att det är svårt att få pengar från sponsorer. Bristen på pengar gör också framtiden osäker för de som väljer att hålla på med sporten.
– Man måste verkligen tycka att det är kul. Det finns inga pengar att tjäna om man inte lyckas komma till båtsportens Formel 1 i Dubai. Själva båtkörningen är inte ens tio procent av all tid man lägger ned. Racet tar omkring en timme, medan förberedelser och efterarbete tar en hel dag.
Till VM i Öregrund väntas närmare tjugo båtar komma till start. Malin Lange hoppas att de är ett av ekipagen. De allra flesta kommer från de skandinaviska länderna, Finland och Storbritannien.
– Att det inte är fler båtar beror på att folk inte har råd. Alla som håller på med den måste ta pengar från egna fickor. Att det inte finns några sponsorpengar att hämta beror på att det inte är någon publiksport, vilket gör att sponsorer inte är villiga att investera. I Norge har man gjort sporten mer publikvänlig genom att göra enklare och ”tråkigare” banor, men där publiken ser båtarna mycket mer. Att göra sporten mer publikvänlig är nödvändigt.
Inför VM på hemmabanan i Öregrund i augusti är målsättningarna högt satta.
– Vi har en av de snabbaste båtarna, så vi satsar på en pallplats.