Uppsala Baskets konkurshot är inte över, men under fredagen kom ett välkommet tillskott till kassan.
På initiativ av klubbens förre styrelseledamot Daniel Fixelius arrangerades en ”säljboost” där Uppsala Baskets spelare, ledare, styrelse och kansli tillsammans med Hitta.se samt tjugo säljare från Internetbroker sålde in två olika sponsorpaket (5 000 kronor eller 2 500 kronor) inför gratismatchen mot Borås den 20 december.
Gensvaret från Uppsalas företag var enormt. Vid dagens slut hade de lyckats sälja över 200 paket och jobbat in 777 500 kronor.
– Vi har haft en fantastisk dag. Responsen har varit enorm. Över 200 företag ställde upp och det är troligtvis en unik aktivitet i Basketsverige, eller till och med oavsett idrott att få så många företag att ställa upp för ett lag på en dag. Otroligt kul, säger Daniel Fixelius.
Tillsammans med Axel Nordström var Odin Lindell den som sålde mest bland spelarna.
– Vi har haft så jäkla kul, det var magiskt. Det var som under krismötet vi hade tidigare, du vet när man möts av så mycket folk med stor entusiasm och engagemang för det vi håller på med. Då får man en bra känsla att det kommer att bli bra, säger Odin Lindell.
Hur var gensvaret från Uppsalas företagare?
– Många företagare är nog ganska vana att få samtal kring sponsring, men många vet om vår situation och de här paketen vi kunde erbjuda var överkomliga för många. Det märks att många bryr sig mycket om basketen, säger Odin Lindell.
Direkt efter ”säljboosten” åkte laget vidare till träning för förberedelser inför lördagens hemmamatch mot Nässjö. Tanken är att Uppsala Baskets spelare ska leverera även där.