Historiskt är Uppsala en av Sveriges bästa publikstäder. Så har det varit sedan 1960-talet. Visst, det har gått upp och ner under åren. Det har verkligen inte alltid varit över tusen åskådare – men nu börjar det hända något i Uppsala... Igen.
– Vi har sålt ungefär 500 förköpsbiljetter och det är en indikation på att det kan bli 1 500 åskådare, säger Mathias Rutegård, klubbchef i Uppsala Basket, som förklarar det stora intresset för laget med att nämna ett enda namn: Viktor Gaddefors.
– Det är han som hjälper till att fylla hallen, det är inte jag, säger Rutegård med ett gott skratt.
I våras spelade Uppsala superettanfinal mot Högsbo. Då kom det 1 648 åskådare. Kan den siffran slås mot Dolphins? Ja, kanske. Det är hemmapremiär i högsta serien, som borde smälla högre än en allsvensk match, final till trots. Senaste hemmapremiären var den 5 oktober 2018 när BC Luleå vann i Fyrishov med förkrossande 90–59.
Intresset för Uppsala Basket är överlag stort.
– Vi har tusen ungar och 150 coacher som har säsongskort, säger Mathisa Rutegård.
Uppsala Basket satsar stort på själva evenemanget. De nya golvstående korgarna och den relativt nya ljusanläggningen kommer säkert att bidra till stämningen.
– Vi går inte från 0 till 100 direkt, men en bra bit på vägen, säger Rutegård.
Fyrishov tar in ungefär 2 500 åskådare numera, men fullsatt lär det nog inte bli. Eller?