Så ska basketen växa efter avhoppet

När huvudsponsorn Sallén Elektriska efter 13 säsonger hoppade av samarbetet var det ett tungt slag för dambasketen i Uppsala. ”Vi var illa förberedda”, säger klubbdirektören Sonja Entzenberg.

Christy Bacon, Kelly Grant och Katarina Andersson spelade för SM-final säsongen 2015/16. Det var den sista som Sallén Basket.

Christy Bacon, Kelly Grant och Katarina Andersson spelade för SM-final säsongen 2015/16. Det var den sista som Sallén Basket.

Foto: Emma-Sofia Olsson

Basket2019-06-16 08:00

Inför säsongen 2015/16 kom beskedet att dambasketen i Uppsala miste sin huvudsponsor och namnsponsor Sallén Elektriska AB efter tretton säsonger, och därmed också en stor del av sin budget. De har ännu inte kunnat ersätta sin enskilt största sponsor genom tiderna med andra.

– När man har en så pass stor sponsor har man det ganska bekvämt. Sallén sade till ett år i förväg att de skulle minska sin sponsring till oss, men vi var illa förberedda och vi hade ingen organisation som kunde möta tomrummet som uppstod, säger Uppsala Baskets mångårige klubbdirektör Sonja Entzenberg.

På ett par år har klubben tappat nästan hälften av sina totala sponsorintäkter (från 1,7 miljoner säsongen 2013/14 till 950 000 kronor 2018/19) och den sportsliga satsningen har blivit en annan.

Samtidigt som Uppsala Basket bara har tog två segrar under den gångna säsongen – måstematcherna mot Mark – har publikintresset ökat. När Uppsaladamerna var ett topplag och pressade Umeå till en femte och avgörande semifinal säsongen 2015/16 stannade publiksnittet på 226 åskådare per match. Den gångna säsongen var Uppsala femma i publikligan med 294 åskådare i snitt per match. En liten numerär ökning – men en stor ökning för själen.

Sonja Entzenberg är medveten om vad som behövs för att växa även ekonomiskt.

– Vi är ingen professionell organisation i dag, men vi vet att vi måste investera för att få en person som jobbar för oss och med detta på heltid. Det är sak som vi tittar på kontinuerligt, vi behöver ett kansli.

Parallellt med sitt ideella arbete för Uppsala Basket dam är Sonja Entzenberg även initiativtagare till det projekt för jämställd idrott som de fem föreningarna Uppsala Basket dam, Sirius innebandy, Almtuna IS, Gusk och Uppsala Bois tillsammans med SH Bygg och Sportfastigheter driver sedan förra hösten.

– Nu har vi en liten organisation och jobbar systematiskt, men min erfarenhet är att det är tuffare för oss som är damlag att väcka intresse hos sponsorer här i Uppsala. Vi har inte någon miljonär bakom oss utan vi jobbar hårt för varje peng, säger Sonja Entzenberg.

Uppsala Basket dam

Total omsättning: 1,4 (1,9).

Totala intäkter sponsring: 0,95 (1,7).

Antal sponsorer: 20 (30).

Största sponsor: Rosendals Fastigheter, Bjerking, SH Bygg.

Marknadsansvarig/säljare: Sonja Entzenberg.

Fotnot 1: Siffrorna gäller senast avslutad säsong (2018 eller 2018/19) och avrundas i miljoner kronor. Total för Uppsalas elitlag 2018/19: 48 miljoner kronor.

Fotnot 2: Siffrorna inom parentes är från UNT:s genomgång för fem år sedan (2014 eller 2013/14). Totalt för Uppsalas elitlag 2013/14: 38 miljoner kronor.

UNT GRANSKAR

UNT sätter ljus på ämnet sponsring inom elitidrotten i Uppsala.

Del 1: ”48 miljoner – så sponsras Uppsalalagen”.

Del 2: Företagen som sponsrar idrotten: ”Det går bra för att jag sponsrar idrott”.

Del 4: kommer på måndag: "Ideell och professionell i samma andetag?"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!