Uppsala Basket herrs årsmöte i IFU Arena under onsdagskvällen handlade i mångt och mycket om ekonomin och idel röda siffror visades som väntat upp.
Kalla fakta: Klubben gick in året med cirka 1,1 miljoner kronor i skulder och med 2016 års resultat bakom sig har skulderna ökat till nästan 2 miljoner kronor. Uppsala Basket hade knappt 7 miljoner kronor i kostnader under 2016, men bara lite drygt 6,1 miljoner kronor i intäkter.
– Vi hoppades sälja för fem miljoner kronor, men under sommaren blev det ganska upperbart att det inte skulle gå. Det är ett gap på ungefär tre miljoner kronor, berättade styrelseledamoten Eric Hoh under årsmötet.
– Vi drog ned kostnaderna och när man drar ned kostnaderna blir kvaliteten sämre, som matcharrangemang och att spelarna får åka buss och tåg i stället för flyg, fortsatte Eric Hoh.
Initiativ som höstens ”säljboost”, KFUM-hjälpen och ytterligare bidrag bidrog till att säsongen kunde fullföljas. De extraordinära insatserna gav 1,2 miljoner kronor i intäkter, och tack vare ytterligare besparingar minimerades underskottet till 900 000 kronor. Under 2017 års första tre månader har dock skulderna ökat till totalt 2,3 miljoner kronor, berättades det under årsmötet, och i samband med punkten om val av styrelse beslöt stämmans medlemmar att ajournera årsmötet så att den sittande styrelsen får möjlighet att slutföra det arbete man påbörjat och kunna utföra en intern rekonstruktion (ingen juridisk konstruktion) för att få ned de skuldbelopp som finns i föreningen.
Merparten av skulderna (1,2 miljoner kronor) är till privatpersoner och hoppet är att skriva ned de skulderna. Valberedningens förslag till ny ordförande, Daniel Fixelius, kommenterade situationen:
– Jag ställer gärna upp (som ordförande, reds anm), jag brinner för den här föreningen och tycker att de personer som är förslagna i styrelsen också känns bra. Mitt förslag är att nuvarande styrelse ska få en chans att ge den nya styrelsen så bra förutsättningar som möjligt och därför få sitta kvar ett par veckor och försöka få ned skulderna så mycket som möjligt via en intern rekonstruktion för att den nya styrelsen ska få bra förutsättningar att jobba framåt och inte ägna x antal månader åt att städa, sade Daniel Fixelius.
Uppsala Basket har på bara ett par år minskat sin kostnadspost från drygt 11 miljoner kronor till knappt 7 miljoner och ett stort mål för klubben blir att återuppbygga en ny organisation där nye marknadschefen Thor Stöckel, som kommer från en tjänst som klubb- och sportdirektör i Luleå Hockey, blir en spindel i nätet tillsammans med den nya, tilltänkta styrelsen som kommer att väljas när årstämman återkallas om ett par veckor.