Den senaste säsongen var turbulent för Uppsala Basket, med sportsliga berg och dal-banor och hot om konkurs. Framtiden ska bjuda på något annat. Det är Daniel Fixelius övertygad om.
– Vi har fått ett grymt gensvar under den här veckan som har gått sedan vi tillträtt, det är många som har hört av sig, både privatpersoner och företag, och jag tycker att det blåser vindar åt rätt håll.
Fixelius är till vardags marknads- och försäljningsdirektör på Hitta.se och att han efter många års engagemang inom basketen i Uppsala just i det här läget hoppade på ordförandeposten, var inte alldeles självklart. Särskilt när de röda siffrorna regerade i bokslutet. Samtidigt var just ”krisläget” i klubben en drivkraft.
– Ska man vara ärlig stod ju inte folk i kö för att bli ordförande, men jag brinner för klubben, jag brinner för basket och jag brinner för Uppsala. Vill man att den här klubben ska lyckas var det kanske dags att hoppa på rodret och kunna påverka utgången själv, säger Daniel Fixelius.
Under senare åren har Uppsala Basket kraftigt bantat sin organisation för att minimera utgifterna, men konsekvensen har blivit att intäkterna för att fortsätta ha en lika hög spelarbudget som tidigare inte har kommit i samma takt.
– Vi kommer att satsa mer pengar på att bygga en organisation, snarare än att bygga ett lag. Utan en organisation kan vi inte ha något lag. Det blir en annan prioritet och det är en ändrad inriktning. Jag är helt övertygad om att det är rätt väg att gå, säger Daniel Fixelius som minns hur det en gång såg ut.
När UNT 2013 beskrev Uppsala Baskets organisation hette det;
”Elitverksamheten har gått från att under säsongen 2005/06 omsätta 2,3 miljoner kronor, till att budgetera för en omsättning på drygt 9 miljoner kronor under 2013, och klubben har gått från en anställd person på kansliet till åtta anställda i den nya organisationen”.
I dag är klubben tillbaka på ruta ett.
– Klubben har gått igenom ett gäng olika faser genom åren. Från dålig ekonomi till sundare ekonomi och mindre drag runt klubben och mer drag runt klubben. Jag minns resan till vår senaste final (2015) och hela vägen fram dit, jag var ändå med på ett hörn och satt i styrelsen när vi slog fast strategin och anställde Erik Strandgren, Fredrik Jönzén och Johannes Wohlert. Då var det som bäst tycker jag. Det är dit vi ska tillbaka, säger Daniel Fixelius.
Han säger det med mål i blicken. Daniel Fixelius visar med all önskvärd tydlighet att han är full av iver att berätta om sina visioner. Stora planer finns för att Uppsala Basket ska blir aktiv på sociala medier, få ett bättre samarbete med dam- och ungdomsföreningen och skapa en starkare klubbkänsla för ”hela” Uppsala Basket.
– Det ska vara drag kring klubben, det ska hända saker, det ska göras bra saker och det kan vara alltifrån socialt arbete ute i skolorna men också bra saker tillsammans med sponsorer och företag.
– Ta bara den där matchen när vi hade Zlatans ”nationalsång” som vår nationalsång, och där till och med Volvo cars plockade upp vår idé i sina kanaler. Det är dit jag vill komma tillbaka till. Jag tror vi har alla förutsättningar att göra det, säger Daniel Fixelius.
Men – de ekonomiska förutsättningarna gör att saker och ting kan ta tid.
– En vision är att vi ska ha ett kansli som jobbar professionellt med allt som handlar om matcharrangemang, publik, medlemmar och sponsorer. Dit vill man, och vi får ta det steg för steg. Som det ekonomiska läget är nu är det omöjligt att komma dit i år, men i en önskedröm ska vi vara så många som möjligt som jobbar med marknad och försäljning, där kan man egentligen aldrig vara för många. Nu får vi jobba med det lilla vi har.
Om publik och företag köper Fixelius ”nya” Uppsala Basket är upp till klubben själva, anser han.
– Det är vårt jobb är att få folk och företag att köpa vår vision, det handlar mer om vilken retorik vi använder och hur vi säljer det, de flesta förstår vår situation och köper det. Men vi måste trumma ut budskapet. Här handlar det om att öka kommunikationen, att få folk att förstå var vi är, vad vi vill och få med folk på resan.
Han är övertygad att möjligheterna finns. När Uppsala Basket – på Fixelius initiativ – efter hotet om konkurs arrangerade en ”säljboost” under hösten, där klubbens spelare, ledare, styrelse och kansli sålde in sponsorpaket inför gratismatchen mot Borås före jul, blev gensvaret enormt.
– Över 200 företag ställde upp och det är troligtvis en unik aktivitet i Basketsverige, eller till och med oavsett idrott att få så många företag att ställa upp för ett lag på en dag, sade Daniel Fixelius då.
I det läge som Uppsala Basket har varit i under våren, i en lång väntan på en ny styrelse, har de sportsliga samtalen om kommande säsong hamnat i kläm, men visionerna finns också där. Och framtiden kommer med stor sannolikhet med en förändrad spelarbudget.
– Det är olyckligt att arbetet inte redan har gjorts, men eftersom ekonomin är som den är och eftersom den tidigare styrelsen var kvar för att sanera ekonomin – som de också har gjort – har de sportsliga frågorna fått stå tillbaka, säger Daniel Fixelius, som kan notera att endast lagkaptenen Axel Nordström står under kontrakt.
– Men vi har redan tillsatt ett sportråd där John Tillman tillsammans med tränarna kommer att ingå, och kanske någon till. De kommer att få en budget från styrelsen som kommer att vara väsentligt lägre än vad den har varit, eftersom vi behöver gå igenom ett stålbad och få rätsida på ekonomin.
– Prioritet nummer ett är att signa en coach och det är Kevin Gaines vi vill ha. Jag hoppas vi kan ha det klart i nästa vecka, säger Daniel Fixelius.