– Så fort man står på startlinjen spelar det ingen roll vem man möter, då är det först i mål som gäller, säger Johan.
På årets första EM-deltävling, på Santa Pod i England, föll det sig som så att efter kvalet att låg Jonnie tvåa och Johan sjua. Därmed ställdes de mot varandra redan i första rundan av elimineringsheaten. Det blev nykomlingen Johan som vann och till slut blev han tvåa i hela tävlingen – i sin första tävling i klassen.
– Det var en riktigt häftig upplevelse att komma i ny klass och bli tvåa direkt, säger Johan.
Förra året vann han klassen Pro Modified men till i år har han tagit klivet upp i Top Methanol Funny Car. En klass som brorsan hunnit med att köra ett år i. Jonnie var fyra i totalen i fjol. I år är tanken att det ska bli bättre.
– Det är vinst som gäller, så klart, säger han.
Hur är det att möta brorsan?
– Det är kul. Jag har egentligen inte hunnit fundera så mycket på det. Vi bara kör så mycket vi kan.
De bor i Upplands Väsby men tävlar för Tierp. Jonnie är stallchef och den som ställer in de båda exakt likadana bilarna. Så skulle det gå bra för Johan är det Jonnie han ska tacka, i alla fall till en del.
– Det är en jäkla fördel att kunna flytta data mellan bilarna, säger Johan.
Efter värstingklassen Top Fuel är klassen Top Methanol Funny Car det tyngsta du kan göra på EM.
Vad är det som är häftigast med de här bilarna?
– De är de svåraste bilarna att köra. Det är en så kort hjulbas och ingen fjädring. Det blir riktigt brutalt. Man måste brottas lite med bilen. Du måste ha fullt ratturslag för att kunna svänga någonting, säger Jonnie
Vad är största skillnaden mot Pro Modified, Johan?
– Det här är en helt annan upplevelse. Den andra bilen gick lugnt. Den här hoppar och studsar och är tuffare att köra, de här är råa, säger Johan.
Att är bra tryck i grejerna när de når topphastigheterna vittnar denna jämförelse om: enligt Jonnie handlar det om 1 G-kraft när man åker Fritt fall på Gröna Lund. När han kör sin bil blir det 4 G.
Hur speciellt är det att köra på Tierp Arena?
– Det är ju vår hemmabana och inför vår hemmapublik. Det finns ingen bättre bana. Det är här vi ska sätta Europarekord. Vi ska bara åka upp och köra fort och vinna, säger Jonnie.
Det är, förutom varandra då, klubbkompisen och delägaren i Tierp Arena, Leif Andreasson, de ska slå i första hand. Andreasson är innehavare av Europarekordet med 5,56 på kvartsmilen och vann den första EM-deltävlingen före Johan.
– Ja, framför allt för att han vann i fjol, det är han man vill slå, så är det, säger Johan.
Under torsdagen inleds EM-tävlingarna på Tierp Arena med de mindre klasserna och i morgon, torsdag, kliver bröderna Lindberg och de tyngre klasserna in i bilden med kvalkörningar.