Från de första skisserna har det hänt en del fram till den nu omarbetade och så gott som slutgiltiga versionen av anläggningen. Bland annat har anläggningens yttre fått en ansiktslyftning. Även arenans placering har vridits från att tidigare haft ingång mot Råbyleden har den nu entrén mot de tre ishallarna. Dessutom har delar inne i arenan spegelvänts för att förbättra logistiken och även ge restaurangen för 300 gäster en bättre placering.
- Målsättningen har varit en trevlig, öppen anläggning för alla, säger Annie Larsson.
Enligt föreningarna kommer det att bli landets största inomhusanläggning för friidrott och innebandy med en yta på 27 000 kvadratmeter. Bygglov är beviljat och om fem månader, januari-februari, sätts den första spaden i jorden vid Gränby sportfält. När den står klar, i augusti 2012, kommer Uppsala kommun att börja betala ut det föreningsbidrag på 14 miljoner kronor per år fram till och med 2037, som tidigare beslutats om.
I samband med att bilderna för hur anläggningen ska se ut på torsdagen visades upp presenterades projektets hittills största enskilda sponsor. Företaget Mondo, som kommer att lägga golvet för de båda idrotterna, går in med en betydande summa till den idrottsliga verksamheten.
- Jag tror att det är den största sponsorn som idrotten landat här i stan, säger Claes Lagelius, Uppsala innebandyallians, som dock är företagen om exakt hur stor summa som företaget går in med.
- Hur många gånger man än frågar så kommer vi inte att avslöja det hur stort det är mer än att det är ett sjusiffrigt belopp, säger Lagelius.
Dessa pengar kommer dock inte att gå till uppförandet av byggnaden utan direkt till idrotten.
- De kommer att gå direkt in i bredd- och ungdomsverksamheten, säger Annie Larsson.
Mondo har tidigare förknippats med friidrott och gjort sig kända i samband med stora mästerskap som OS och VM, men de vill även etablera sig på andra nivåer. Innebandyn ser de som en intressant marknad att slå sig in på.
- Innebandyn växer, framför allt i norden, och nu skapar vi oss ett namn i Sverige, säger David Weijber, VD för Mondos nord- och centraleuropadel, och får medhåll av företagets världsmarknadschef, Stefania Stroppiana.
- Det här är en bra möjlighet för oss och den här typen av anläggningar är framtiden, säger hon.
Just nu jobbas det också på att få en namnsponsor på hela anläggningen.
- I dagsläget är det tre företag vi diskuterar med och det är bara nationella och internationella företag, säger Lagelius.
Det handlar om ett tioårsavtal och förhoppningen är att kunna presentera namnsponsorn i samband med första spadtaget i början av nästa år.