– Det small till i bilen nästan direkt på femte sträckan. Vi visste inte vad det var, bara att det luktade bränd olja. Då är det lätt att bli osäker, säger Thorszelius.
Han tappade 15 sekunder på sträckans bästa, Patrik Johansson och Jimmy Joge.
Vid serviceuppehållet i Trollhättan konstaterades att bakaxeln var slut.
– Vi måste byta hela klumpen, men problemet var att vi inte hade någon, säger mekanikern Henrik Lütkeman, som fick tillbringa ”halva dagen” liggandes under bilen.
Problemet löste sig tack vare förarkollegan Thomas Thunström som (otroligt nog) lånade ut det som behövdes för att reparera Subarun.
Men allt detta tog tid. Maxgränsen för servicen överskreds. Det blev 70 sekunders tidstillägg – som är en evighet i rally
– Man försöker tänka bort allt och bara börja om, men man blir okoncentrerad, säger Mats.
Under sina nästan 20 år med Mats Thorszelius har mekanikern Henrik Lütkeman sällan slitit så hårt under en etapp som den i går.
– Det är en av de värsta dagar jag har varit med om, säger han med ett leende.
Thorszelius blev till slut klassnia, som hade varit sjätte plats utan prickarna.
Bakom den yppersta toppen avgjordes sysslingskampen mellan Almunges Patrik Åhman och Rasbos Jens Branteström. Det var en sekundfajt. En pallplats (brons) i junior-SM stod på spel.
– Det här är värre än VM, sade en skrattande Johan Eriksson – mekaniker åt Branteström – när den stenhårda striden med Åhman fördes på tal under ett serviceuppehåll.
– Nu är det min tur att slå honom, konstaterade Branteström när fyra sträckor återstod.
Men Patrik Åhman avfärdade sin syssling:
– Slå mig? Det kan han glömma!
Och Åhman fick rätt – men det var på håret. Inför den sista sträckan ledde Åhman med 1,3 sekunder före Branteström, men samtidigt hade han ramlat ner till fjärde plats i junior-SM – nästan tio sekunder efter Mattias Adielsson från Göteborg. Omöjligt uppdrag för Åhman? Nejdå, inte alls.
När Åhman kom i mål på den sista sträckan var han supernöjd.
Han plockade in allt på Adielsson, blev trea i junior-SM och höll undan för Branteström, som kom fyra i JSM (han slog också Adielsson!) Marginalen i sysslingskampen blev 5,8 sekunder. Åhman blev dessutom fin fyra totalt i den trimmade tvåhjulsdrivna klassen.
Jens Branteström körde för första gången med kartläsaren Sussi Andersson vid sin sida. Ovant med andra ord.
– Det är svårt att lita till hundra procent på någon man inte har åkt med tidigare, säger han.
– Jag gör mitt bästa, det var ju ett tag sen jag satt där. Men det har gått bättre och bättre, säger Sussi Andersson.
Branteström kan ju alltid skylla på ringrostig kartläsare när han träffar Åhman …