Thorszelius vinnare i Sommarsprinten

RALLY. Runt 2 000 åskådare och strålande väder. Dessutom vann hemmaföraren Mats Thorszelius den mest prestigefyllda klassen. Bättre än så kunde det knappast bli när SMK Uppsala arrangerade Sommarsprinten i Lövstalöt.

Mats Thorszelius vann sin klass i Sommarsprinten.

Mats Thorszelius vann sin klass i Sommarsprinten.

Foto: Håkan Lundh

Sport2007-04-14 18:26
-Kartläsningen var perfekt, säger Mats med ett skratt och vänder blicken mot Mathias Edling och Peter Johansson, som i vanliga fall är mekaniker men som i Sommarsprinten satt bredvid och var ?kartläsare.?
Banan i grusgropen vid Lövstalöt var 2,5 kilometer och liknade faktiskt en ?riktig? rallysträcka. Men den kördes förstås utan noter, så ?kartläsarna? åkte alltså bara med, mest - eller bara - för upplevelsen.
Efter två heat kvalificerade sig halva startfältet för finalen.
Alla väntade sig en kamp mellan Rasbos Dick Larsson och SMK Uppsalas Mats Thorszelius om segern i den fyrhjulsdrivna klassen. Och Larsson utmanade verkligen, men redan i det första heatet tog det stopp (se artikel här intill).

Ingen final
Det blev ingen final för Dicken.
­- Men hade Larsson kört i finalen hade vi ökat tempot och slagit den gamle gubben, säger Mats med ett gott skratt.
Faktum var att Dick Larsson hade dagens snabbaste tid, den som han noterade i det enda heatet han körde.
Även Thorszelius hade en del trassel.
- Vi har lite problem med bilen. Det är inte full effekt, sade mekanikern Peter Johansson mellan det första och det andra heatet.
Men man brydde sig inte om att söka efter felet, men det räckte alltså ändå för att vinna tävlingen.
- Det var inte samma kräm i motorn som vi hade i Vännäs (senaste SM-tävlingen). Men till nästa SM ska det vara fixat, säger Mats, som inte med ett enda ord talade om effektförlusten innan UNT:s reporter frågade hur det egentligen låg till.

Tvekamp
I Dick Larssons frånvaro stod kampen om segern mellan rutinerade Sten-Erik Eriksson från Sundsvall och Mats Thorszelius. Det blev hyggligt jämnt. När Thorszelius gick i mål var det osäkert om han hade slagit Eriksson även om UNT:s klocka visade på fördel Thorszelius. Efter ett par minuters räknande konstaterade speakern att Thorszelius segermarginal blev en sekund.
- Det är alltid skönt att vinna, men jag måste erkänna att laddningen kanske inte är densamma som på en SM-tävling. Men i en sådan här kort tävling finns det inget utrymme för misstag. Gör man bort sig det minsta går det inte att hämta in den förlorade tiden, säger Mats.
På fjärde plats i finalen kom Östhammars Ulf Eriksson som körde tävlingens enda WRC-bil, en Toyota Corolla. Thorszelius åkte sin nya Mitsubishi Evo9 som är en grupp N-klassad bil.
Dick Wicksell fanns inte med, men väl en av hans bilar. Grupp N-Subarun kördes av Roger Enlund från Västerås och Johan Eklund, mekaniker åt Wicksell.

Nervös
- Fy fan vad nervös jag var. Jag bara skakade, säger Johan, som överraskande gick till final i den fyrhjulsdrivna klassen.
Det kanske hade blivit en ännu bättre placering för Eklund om han hade fått låna Wicksells WRC-Subaru i stället för grupp N-bilen.
- Jodu, det hade varit något, säger Johan.
Har du frågat honom?
- Nej, säger Johan med ett gott skratt.
Överlägsen segrare i den tvåhjulsdrivna klassen blev gästriken Tobias Söderqvist i sin Saab 9-3. Mannen bakom det ekipaget är för övrigt Anders Norstedt som var tävlingsledare för Sommarsprinten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!