Thorszelius på väg att vinna SM

RALLY. Mats Thorszelius var helt säker på att han hade tappat en halv minut på täten. Det var nämligen en hel del som gick fel ute i de västerbottniska skogarna. Men när första etappen summerades ledde Mats. Och nu är han på god väg att vinna säsongens första SM-rally.

Mats Thorszelius i SM-rallyt.

Mats Thorszelius i SM-rallyt.

Foto: Thomas Lindberg/Bilsport

Sport2007-02-23 22:36
- Så här bra har det inte känts på flera år, säger Mats med ett stort leende efter den första etappen som avslutades med en sträcka på travbanan i Umeå.
Thorszelius leder med fyra sekunder före värmlänningen Oscar Svedlund som vann grupp N-klassen i det svenska VM-rallyt nyligen.
Den splitternya Mitsubishin går som ett spjut.
- Det känns fantastiskt bra, säger Mats.
Men det var alltså ändå en del saker som gick fel. Mot den bakgrunden är ledningen imponerande.

Nåväl, vad var det som gick fel?
- Ungefär mitt på den andra sträckan (17 kilometer, etappens längsta) slog vi sönder avgassystemet. Det bara small till och det började lukta bränd färg inne i bilen, säger Mats.
Han fick slå av den så kallade responsen och tappade både fart och koncentration.
- När jag läste noter började han (Mats alltså) att fibbla med responsknapparna. Jag trodde inte att han hörde mig alls, säger kartläsaren Tomas Thorszelius.
- Nej, jag hörde inte mycket av vad Tomas sade, erkänner Mats, som var övertygad om att han hade tappat massor av tid på sträckan gentemot konkurrenterna.
Men det hade han inte. Oscar Svedlund var bara fem sekunder snabbare.
- Jag kunde inte drömma om att vi hade en sådan bra tid. Jag var helt säker på att vi hade tappat 15-30 sekunder. Det var rejält okoncentrerat, säger Mats, som var mycket glad efter den första etappen.
- Tomas (brorsan och kartläsaren) har fått sig en resa, det kan jag lova, säger Mats med ett brett skratt.

Överraskningen Tommy Vestlund från Borlänge skuggar Mats Thorszelius och Oscar Svedlund i grupp N-klassen, eller otrimmat fyrhjulsdrivet som den egentligen heter.
Efter den första etappen jobbade Thorszelius mekaniker hårt för att lappa i hop det skadade avgassystemet. Lamporna som lyser upp bilen vid serviceplatsen slogs av för att ge tillräckligt med kräm till vinkelslipen.
- Det här lappar killarna ihop, inga problem, säger Uldis Sins, som är något av ett alltiallo i teamet, när han ?övervakar? arbetet med avgassystemet.

Efter alla problem på den första etappen kan man undra om någon är mäktig att straffa Thorszelius i dag, lördag, när rallyt avgörs med sex dagsträckor.
- Det känns ju väldigt bra, säger Mats när UNT frågar om han har segern som i en liten ask.
Man kan inte påstå att Mats är säker på att vinna - det kan man aldrig vara - men han är full av tillförsikt och skulle nog bli väldigt besviken om han inte vinner.
Om det inte blir några tekniska problem kommer SMK Uppsala att få en fullpoängare efter den första SM-deltävlingen.
Man ska ha klart för sig att Oscar Svedlund har massor av tävlingsmil i ryggen medan Thorszelius inte har kört en enda vintertävling.

Det är lite synd att fjolårsmästaren Patrik Flodin inte kom till start i Västerbotten. Det hade kunnat bli en intressant kamp mellan honom och Thorszelius. Vi ska också säga att Jimmy Joge inte kom till start i sin nya Peugeot.
I den trimmade fyrhjulsdrivna klassen är det som väntat Thomas Rådström i topp. Han kör på sina hemmavägar runt Vännäs och Umeå, vägar som han säkert har åkt massor av gånger både med rallybil och med plogbil.
Mats Jonsson är lika säker tvåa bakom Rådström.
SMK Uppsalas Dick Wicksell, som inte kört med noter sedan i höstas, ligger trea - långt efter de två topparna.
- Men det är skitkul att köra. Synd bara att det snöade hela tiden, säger Wicksell, vars mekaniker jobbade med bilen från klockan sex på morgonen fram till långt in på dagen för att få den okej till starten i går kväll.
Wicksell får dock se upp med Jonas Kruse, veteranen som jagar bakom honom. Kruse har kört snabbare och har matchat Mats Jonssons tider, men fick ett tidstillägg på en minut och 20 sekunder.
- Ett läckande bromsok. Det var synd, säger Jonas Kruse, som blev rejält försenad till starten på den första sträckan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!