Skatteutredning kan kosta för Rospiggarna
SPEEDWAY. Rospiggarna avvaktar en skatteutredning innan de kommer att presentera några nyförvärv till nästa säsong. - Står beslutet fast kommer vi troligen inte att ha råd att behålla alla förare, säger klubbens ordförande Anders Östling, som även är ordförande i Serieföreningen svensk speedway.
- Jag tycker att det är principiellt fel. Om man jämför med andra sporter betalar till exempel en basketklubb bara för en spelare. Vi köper inte bara in en speedwayförare, utan köper snarare in en tjänst av dennes team vilket förutom förare innehåller mekaniker och däck med mera. Om man köper in en tjänst av en målare betalar man inte dennes sociala avgifter. Men jag har stora förhoppningar om att det här ska gå igenom, säger Östling.
Den gångna säsongen hade Rospiggarna förarkostnader på lite över tre miljoner kronor.
Om överklagan inte går igenom och Rospiggarna behåller fjolårets trupp skulle det innebära en ökning i kostnader med en tredjedel, enligt Östling, alltså med cirka en miljon kronor.
- Frågan är om alla förare vill vara kvar då. Vi kommer 2010 att ha en något lägre lönebudget än vad vi hade den här säsongen. Därför vill vi inte göra klart med någon förare innan vi fått svar från Skatteverket, säger Östling.
Om förslaget går igenom kan den svenska elitserien dräneras på utländska förare.
- Så blir det troligtvis, men de riktiga toppförarna kommer säkert att vara kvar. De är för viktiga för serien. De som riskerar att försvinna är de där bakom, säger Östling.
Rospiggarna som i år, enligt Östling, dock kommer att göra ett ekonomiskt resultat nära plusminus noll. Elitlicensen är därmed säkrad för den kommande säsongen.
- Jag skulle tro att vi är en av de klubbar som ligger bäst till på den fronten, säger Östling, som ännu inte har gjort definitivt klart med Mikael Teurnberg som efterträdare till fjolårets lagledare Mikael Messing.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!