Sirius går på offensiven

FOTBOLL. Enligt de strategidokument UNT tagit del av kommer klubben inom kort rekrytera två personer till marknadsavdelningen och även satsa på ett riskkapitalbolag. Allt med målsättningen att vara ett etablerat allsvenskt lag senast 2012 och spela på en arena som rymmer 20000 personer.

Publiksuccén mot Norrköping är inget mot vad som komma skall.

Publiksuccén mot Norrköping är inget mot vad som komma skall.

Foto: Jörgen Hagelqvist

Sport2007-10-15 22:30
Två matcher återstår för nykomlingarna i superettan men redan nu är man i full gång för att planera inför nästa säsong.
Sirius räknar med och hoppas på att tränarduon fortsätter och att Danny Frydman och Magnus Pehrsson (han har lovat ett svar inom kort) fortsätter att dela på tjänsten som sportchef. Ny som klubbchef blir Göran Lide som tidigare jobbat inom klubben samtidigt som man nu även söker nya medarbetare. För att stärka organisationen kommer man annonsera efter en person med ansvar för Guldklubben och en med fokus på evenemang.
Kvartetten på marknadsavdelningen ska därmed ha siktet inställt på åtta miljonersvallen. En ökning på marknadssidan, om man jämför med denna säsong, på nästan tre miljoner kronor.
Och det lär behövas om man ska nå sina utstakade mål.
- Vissa visioner kanske slår in redan nästa år men 2012 räknar vi med att allt går i lås. Det är vad vi jobbar efter, säger Sirius ordförande Lasse Svensson.

Det stora målet är att inom fem år vara ett etablerat allsvenskt lag med chans till spel i Europa.
Kostnaderna för spelarna denna säsong är enligt uppgift 1,3 miljoner bara i löner och sedan tillkommer olika bonusar för vunna matcher och för det faktum att man klarat nytt superettakontrakt.
I dag har Sirius en budget på drygt 11 miljoner kronor och hoppas på en vinst med 300 000 kronor. Men i framtiden ska det handla om betydligt större belopp.
Klubben räknar då med en omsättning på 50 miljoner kronor och att man spelar sina hemmamatcher i Uppsala på en ny arena som rymmer 20 000 personer.
- Vi har goda kontakter med kommunen och hoppas snart på ett beslut när det gäller arenafrågan, säger Einar Brekkan som är marknadschef i Sirius.
- Det finns redan flera byggföretag som visat intresse för att bygga i området kring Studenternas så jag ser det inte som något konstigt, påpekar Svensson.

De sportsliga framgångarna ska man bygga på ett lokalt spelarurval där 40 procent av elitspelarna ska komma från den egna spelarutbildningen. Man satsar därför mycket på den egna ungdomssidan och har som målsättning att utbilda alla pojklagstränare och även ersätta dem för tränarsysslan.
- Vi har redan pratat med flera klubbar i Uppsala om att bättra på samarbetet mellan klubbarna så där ska vi bli bättre, menar Sirius ordförande.
Tankarna är långt framskridna på ett nära samarbete med en klubb som Vesta eller Gusk där de Siriusspelare som inte platsar i a-laget men man ändå tror på kan utvecklas.
Sirius hoppas även kunna samarbeta med skolorna i Uppsala i större utsträckning och vara med och utbilda fotbollsklasser.
Klubben har även beslutat sig för att stötta tanken på ett riskkapitalbolag. De enda krav man har är att en pott ska gå direkt till ungdomsfotbollen.
Vilka som kommer att bli de stora investerarna i detta bolag är inte känt idag men på sikt ska det handla om tillräckligt många miljoner kronor att handla spelare för. Och sedan sälja vidare med vinst.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!