Rospiggarna positiva till ändring

SPEEDWAY. Enligt ett förslag från Svemo ska rider replacement-regeln avskaffas till nästa säsong.Ett förslag som välkomnas av Rospiggarnas ordförande Anders Östling.- Det låter vettigt att ta bort den regeln, säger Östling.Om två veckor träffas Serieföreningen Svensk Speedway och då kommer ett beslut att fattas.

En skadad förare ska inte ersättas med rider replacement i framtiden. I alla fall inte om Svemo får som de vill.

En skadad förare ska inte ersättas med rider replacement i framtiden. I alla fall inte om Svemo får som de vill.

Foto: Rolf Hamilton

Sport2007-10-29 21:17
Regeln gällande rider replacement, det vill säga att de andra ordinarie förarna tar hand om en skadad förares fyra heat, har varit ett hett diskussionsämne den senaste tiden.
Det ökande fusket gör nu att Svemo vill avskaffa regeln - och det redan till nästa säsong.
Rospiggarnas nye ordförande Anders Östling går på Svemos linje.
- Det har varit ganska mycket diskussion om det här på sistone och det är kanske det bästa att helt enkelt ta bort regeln, säger Östling.

Det senaste exemplet, och kanske det mest uppmärksammade försöket till fusk, är Piraternas val att anmäla långtidsskadade Mark Loram i truppen inför slutspelet. Tanken från Piraternas sida var att köra rider replacement för Loran i slutspelet, men där gav Svemo klubben avslag.
Anders Östling håller med om att fusket har ökat.
- Visst har det varit uppenbart några gånger att lag har kört riders utan att ha någon egentligen har varit skadad, säger han och fortsätter:
- Vissa klubbar har utnyttjat regelverket och anmält ett lag med förare som de vet inte kommer dyka upp för att de vet att de förlorar på att plocka in en annan ersättare.
Ett slutligt beslut om regeländringen tas först om två veckor när Serieföreningen Svensk Speedway (klubbarnas intresseorganisation) träffas i Nässjö.
Om serieföreningen går på Svemos linje och röstar igenom förslaget betyder det att alla lag måste köra med fullt lag nästa säsong.

Det som kan ställa till problem är om ett lag skulle få en eller flera av sina bästa förare skadade. I stället för att använda rider replacement, som lagen ofta tjänar på, tvingas klubben plocka in förare från sin farmarklubb samt att reservförarna blir ordinarie förare.
- Det är möjligt att det kan påverka oss negativt om vi får en tunn trupp till nästa säsong. Men jag tycker att det är rätt att ta bort regeln ändå. Då kan ingen fuska, och det blir lika för alla, säger Anders Östling.
Rospiggordföranden tror dock att det kommer att bli en hel del olika åsikter på serieföreningens möte.
- Det är många som har åsikter och det här beslutet påverkar alla klubbar olika. Vi får se vad som händer. Det kommer nog att bli en hel del diskussion, säger Anders Östling.
- Men för mig låter det vettigt att ta bort den här regeln.

Fotnot: Svemo = Svenska motorcykel - och snöskoterförbundet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!