Rospiggarna jagar GP-stjärna
SPEEDWAY. Greg Hancock har lämnat ett muntligt klartecken och kommer att förlänga sitt kontrakt med Rospiggarna vilken dag som helst.Dessutom är klubben på jakt efter ytterligare en GP-åkare till 2009.- Vi hoppas och tror att vi ska kunna skapa ett ännu bättre lag till nästa säsong, säger Anders Östling, ordförande i Rospiggarna.
Greg Hancock, röd hjälm, förlänger kontraktet och han kan få en ny lagkamrat.
Foto: Staffan Claesson/arkiv
Men det finns frågetecken i Rospiggarna.
- Det är tveksamt om vi kommer att erbjuda Chris Slabon ett nytt kontrakt efter det som har hänt den senaste tiden, säger Anders Östling och syftar på att polacken tackade nej till kvartsfinalen mot Dackarna på - enligt Rospiggarna - vaga grunder.
-Vi får se. Han är väl inte helt ute ur bilden ännu, tillägger Östling.
Dessutom är Adam Shields ett frågetecken. Han är på väg tillbaka efter sin svåra krasch och har sagt sig vara intresserad av en fortsättning i Rospiggarna.
Travis McGowan och Mateusz Szczepaniak har däremot med största sannolikhet kört sin sista match i Rospiggarna. Alltså behöver klubben förare - och det finns en lista med namn som Östling har i tryggt förvar. På listan finns någon eller några med GP-meriter.
- Jag kan inte nämna några förare, men det kommer att hända saker. Det är bra förare på listan, säger Östling.
GP-åkare?
- Nja ... Det är inte omöjligt.
Av vilken nationalitet?
- Från Australien. Eller Polen. Eller England, säger Östling med ett skratt.
Enligt vad UNT erfar finns Masarnas Leigh Adams med på listan. Han är en lagförare nästan i klass med Greg Hancock. Dessutom uppges Adams vara "billig" i relation till vad han presterar på speedwaybanan.
Tittar man på årets GP-lista finns det ytterligare några namn som skulle kunna vara möjliga för Rospiggarna. Ett av dem är Rune Holta som knappast kommer att stanna i Vetlanda där han petats under en del matcher under hösten. Men Holta är en dyr förare - för dyr?
Västerviks svaga ekonomi kan göra att Niels-Kristian Iversen och Bjarne Pedersen väljer att flytta, men danskarna uppges vara alldeles för dyra. Däremot ska Västerviks lagkapten Tomasz Gollob inte kosta så mycket som man skulle kunna tro.
- Det finns många förare i elitserien som har betydligt bättre betalt än Gollob. Han är faktiskt inte så dyr i förhållande till vad han presterar, säger en källa till UNT.
Wieslaw Jagus, som har ett av de bästa snitten i elitserien och som vann GP-premiären förra året, kommer inte att stanna i Smederna.
- Jagus kommer inte att köra i Rospiggarna om jag får bestämma. Vi vill ha förare som är lojala mot laget och som passar in i lagbygget, och det gör inte Jagus, sade Rospiggarnas lagledare Mikael Messing tidigare i år.
Hammarbys Freddie Eriksson kan kanske vara något om vi talar om ersättare för Travis McGowan?
- Rospiggarna ligger mig varmt om hjärtat och skulle de ringa skulle jag lyssna. Jag är inte ute pengar i första hand, utan ett lag där man tror på mig och där jag får köra i åtminstone hälften av matcherna, säger Freddie.
Är Hammarby ett alternativ?
- Svårt att säga. Det känns som om jag bara har blivit utnyttjad av klubben. När jag gjorde bra resultat spelade det ingen roll, då plockade de bara in vilken ryss eller polack som helst i nästa match, säger Freddie, som kört för Rospiggarna tidigare med viss framgång.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!