Rallyuppland rasar mot förbundet

Storsatsning, bättre förhållanden på länge och ett mer statusfyllt SM.Av det blev det inget.Nu rasar Rallyuppland - mot förbundet.- De gick ut hårt och sa att det skulle bli så bra, men det blev inte alls som man tänkt sig, säger Dick Wicksell.

Sport2006-10-20 22:51
Wicksell är dock inte ensam. SMK Uppsala-kollegan Mats Thorszelius och Östhammarstalangen Simon Löfström, som har varit de som representerat Uppland i SM den gångna säsongen, riktar även de skarp kritik mot förbundet.
- Tanken var att det skulle bli bättre i år, men det kan jag väl tycka att det inte blivit, säger Thorszelius.
- Förbundet behöver verkligen se över förutsättningarna och reglerna inför nästa år, säger Löfström.
ingen status
Anledningen till kritiken är många. En är att SM-arrangemangen 2006 inte har varit så statusfyllda som de hoppats på. Depån liksom mål- och startområde har ofta placerats på bakgårdar på tävlingsorterna och dessutom har det varit ett mycket osportsligt seedningssystem där förare som hamnat i elitgrupp två alltid fått fördel av bättre väglag, med snabbare sträcktider som följd.
- Om två bilar i seedningsgrupp ett fick mindre lyckade starter på fredagen fick de starta på kanske startnummer 40 eller 45 på lördagen, och det är ruskigt stor skillnad på fästet på banan om man startar etta eller som 40:a, säger Simon Löfström, JSM-trea i den tvåhjulsdrivna klassen i år.
En annan är att det inte har tillåtits rekognosering, alltså att förarna får köra igenom banan och göra sina egna noter, i flertalet av tävlingarna vilket troligtvis inte gynnar teamet och definitivt den generella utvecklingen av duktiga rallyförare i Sverige.
långsiktig satsning
- Statusen är inte så hög som man hoppats på. Det skiljer för mycket från tävling till tävling.Det är smådetaljer som irriterar, menar Löfström.
Dick Wicksell pekar också på de flertaliga regel- och klassändringar de senaste säsongerna. Nu hoppas han på en mer långsiktig satsning från förbundets sida.
- Ändrar du en klass så måste du låta den prövas under kanske femårsperiod. Inte byta kors och tvärs från år till år som det sett ut nu ett tag, säger han och fortsätter:
- I år är den tillbaka, men för fem år sedan tog man till exempel bort och förbjöd de nationella bilarna, som då var den största klassen. Ett tag var tanken att tvåhjulsdrivna klassen skulle vara huvudklassen. Folk kan inte hålla på och satsa om man inte vet om den bil man vinner ett år inte bli tillåten ett annat.
Vad behövs göras?
- En riktigt långsiktig målsättning och satsning måste till.
anpassar sig
SMK Uppsalas Mats Thorszelius håller med om att standarden inte är den bästa men lägger också till:
- Arrangören gör tävlingar för oss rallyförare, men arrangörer står inte på kö för att arrangera SM. Det är klart att man skulle vilja reka inför varje tävling. Men det är svårt i Sverige, det är bara att anpassa sig ... det är så här det ser ut i dag, säger Thorszelius.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!