"Påven" åtalas för industristöld

Ove "Påven" Andersson, född och uppvuxen i Dannemora, legendarisk rallyförare och före detta stallchef och vice president i Toyotas Formel 1-satsning är enligt TV4:s text-tv under åtal i Tyskland. Han misstänks för att ha använt en programvara i Toyotas racingbilar som stulits från konkurrenten Ferrari.

Sport2006-01-17 09:39
I ett uttalande från åklagare vid tingsrätten i Köln använde Toyotas ledning medvetet programmet under 2002 och -03 i utvecklingen av racingbilar, trots vetskap om att Toyotastallet kommit över det illegalt. Åklagaren hävdar att Andersson och två andra stallmedarbetare använde programmet som en Toyota-anställd hade tagit med sig från sin tidigare arbetsgivare Ferrari.
TV4 uppger att ledningen för Toyota Motorsport där F1-projektet ingår i ett uttalande inte tar på sig något ansvar för den uppkomna situationen.
"Påven" Andersson har arbetat med Toyota i tre decennier som bilföretagets förlängda arm i Europa. Han lämnade positionen som chef för Toyotas F1-stall i slutet av 2003 men fortsatte som rådgivare åt sin efterträdare.

Prinsens medalj
2002 fick han Motorprinsens Medalj av HKH prinsessan Lilian. Motiveringen till utmärkelsen lyder: "Ove Andersson har framgångsrikt etablerat Toyotas formel 1-stall och dessutom själv under många år tillhört rallyeliten både som förare och tävlingschef."

Blev åksjuk
Motorsagan om Ove Andersson började mer av en slump på 1960-talet. Han tänkte först bli kartläsare men blev åksjuk av att sitta och titta ner i en karta. Bättre gick det med ögonen på vägen och redan i premiären som förare i Roslagsvalsen 1961 vann han nybörjarklassen med 17 minuter.
På 70-talet startade han eget rallyteam och hans stora genombrott kom när han körde RAC-rallyt för Toyota 1972.

Körde "påve-bil"
Ove Anderssons smeknamn Påven används bara i Sverige. Det har sitt ursprung från en journalist som därmed löste problemet med ständiga förväxlingar mellan föraren från Dannemora och en annan rallysuverän, Åke "Bryggarn" Andersson. Vid tillfället körde Ove för Lancia som till stor del ägdes av Vatikanstaten så smeknamnet var inte svårfunnet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!